Future Trends in Training in Light of Artificial Intelligence Applications (A Prospective Study)
DOI:
https://doi.org/10.59994/ajbtme.2025.1.15Keywords:
Training, Artificial Intelligence Applications, Future of Training, Smart Training, Smart Digital Training SystemsAbstract
The study aimed to explore the current state of training in light of the use of artificial intelligence (AI) applications and to identify future trends in this context. This was done by determining the areas in which AI platforms are employed in the training process, thereby assisting trainers and trainees in identifying their training needs and implementing them autonomously, ensuring both the efficiency and effectiveness of training. The study adopted a descriptive, analytical, and prospective methodology by reviewing relevant literature to assess the current reality and anticipate future developments. The findings indicated that smart digital training systems represent the future of training, with increasing trends towards the integration of AI applications into training. There is also a growing tendency to adopt smart digital training systems in practice, leading to various advantages for both trainers and trainees. Moreover, numerous smart digital training platforms are currently in use, such as the Rapid Learning Platform (RapL), Quizrr, SAP, and Cornerstone OnDemand. These platforms enable trainees to achieve their training objectives efficiently and effectively. It is also expected that the "smart trouching" system—which combines digital trainer guidance with intelligent training through smart digital training platforms—will be one of the emerging types of digital training systems in the future. The study recommended the necessity of transitioning toward smart digital training systems and utilizing training platforms that employ AI applications, as this would contribute to improving the quality of training and enhancing institutional performance efficiency. Thus, the study represents a valuable contribution to Arabic literature, as it diagnoses the current state of training in the context of artificial intelligence a highly relevant and timely topic while also anticipating its future directions, so it addresses a significant research gap in the present era.
References
المراجع باللغة العربية:
أحمد، عصام. (2022). برنامج تدريبي قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات التعلم الذاتي والاتجاه نحو التعلم التشاركي لدى معلمي مادة الكيمياء. مجلة كلية التربية، 38(3.2)، 106-155.
إسماعيل، هبة. (2023). توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم بمصر في ضوء تجربتي الإمارات العربية المتحدة وهونج كونج: دراسة تحليلية. مجلة جامعة مطروح للعلوم التربوية والنفسية، 4(6)، 1-90.
جبرة، مرسا. (2023). تطبيقات الذكاء الاصطناعي من خلال تقنية السبورة البيضاء التفاعلية في ظل التحوّل الرقمي. المجلة الدولية للذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب، 3(2)، 9-19.
الجمعة، تماضر؛ الوزان، منى. (2023). تأثير التدريب الفردي والتشاركي على اتقان مهارات التحول الرقمي لدى المواجهات الطلابيات واتجاهاتهن نحوه. مجلة تكنولوجيا التعليم والتعلم الرقمي، 4(13)، 161-282.
الحسيني، أسامة. (2020). لغة لوجو. الرياض، مكتبة ابن سينا للنشر والتوزيع.
داود، سجى. (24 أكتوبر، 2022). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التدريب. تعليم جديد، متوفر على الرابط: https://www.new-educ.com/
سليمان، إيناس. (2021). التدريب الرقمي: جائحة كورونا والتخطيط لإدارة الأزمة في مصر. مجلة البحث العلمي في التربية، 22(5)، 28-57.
شويني، خالد. (2024). استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تطوير المنظومة التعليمية (دراسة في المفاهيم والتجارب). مجلة أقلام، 3(2)، 6-24.
الشيدي، خالد؛ السعيدي، حميد. (2022). درجة تضمين مفاهيم وتطبيقات الذكاء الاصطناعي في محتوى مناهج الرياضيات بمرحلة التعليم الأساسي بسلطنة عمان. مجلة جامعة فلسطين التقنية للأبحاث، 10(5)، 169-181.
فراج، أمل؛ سرايا، عادل؛ إبراهيم، ايمان. (2024). نظام تدريب قائم على تطبيقات الذكاء الاصطناعي ونمط التعلم وأثره على تنمية مهارات التعلم الرقمي لدى معلمي الحاسب الآلي. المجلة العلمية المحكمة لدراسات وبحوث التربية النوعية، 10(1)، 622-661.
المالكي، وفاء. (2023). دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعزيز الاستراتيجيات التعليمية في التعليم العالي (مراجعة الأدبيات). مجلة العلوم التربوية والنفسية، 7(5)، 93-107.
محمد، محمود. (2023). دور التدريب في تطوير الجدارات الوظيفية لشاغلي الوظائف العليا. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، الأكاديمية العربية للعلوم الإدارية والمالية والمصرفية، مصر.
محمد، هدى. (2022). انعكاس أثر تقنيات التحول الرقمي على كفاءة منظومة العملية التدريبية المعاصرة. المجلة العلمية للدراسات والبحوث المالية والتجارية، 3(2)، 233-290.
المندلاوي، علاء الدين. (2024). الانتقال إلى التدريب الرقمي: الأدوات والاستراتيجيات لتطوير مهارات التدريب الافتراضي. اتحاد نقابات المدربين العرب/ مجلة الارتقاء العلمية الإلكترونية، 2(2).
المراجع العربية بنظام الرومنة:
Ahmd, 'Esam. (2022). brnamj tdryby qa'em 'ela aldka' alastna'ey ltnmyh mharat alt'elm aldaty walatjah nhw alt'elm altsharky lda m'elmy madh alkymya'. mjlh klyh altrbyh, 38(3.2), 106-155.
Esma'eyl, Hbh. (2023). twzyf ttbyqat aldka' alastna'ey fy alt'elym bmsr fy dw' tjrbty alemarat al'erbyh almthdh whwnj kwnj: drash thlylyh. mjlh jam'eh mtrwh ll'elwm altrbwyh walnfsyh, 4(6), 1-90.
Jbrh, Mrsa. (2023). ttbyqat aldka' alastna'ey mn khlal tqnyh alsbwrh albyda' altfa'elyh fy zl althwl alrqmy. almjlh aldwlyh lldka' alastna'ey fy alt'elym waltdryb, 3(2), 9-19.
Aljm'eh, Tmadr؛ Alwzan, Mna. (2023). tathyr altdryb alfrdy waltsharky 'ela atqan mharat althwl alrqmy lda almwajhat altlabyat watjahathn nhwh. mjlh tknwlwjya alt'elym walt'elm alrqmy, 4(13), 161-282.
Alhsyny, Asamh. (2020). lghh lwjw. alryad, mktbh abn syna llnshr waltwzy'e.
Dawd, Sja. (24 aktwbr, 2022). ttbyqat aldka' alastna'ey fy altdryb. t'elym jdyd, mtwfr 'ela alrabt: https://www.new-educ.com/
Slyman, Eynas. (2021). altdryb alrqmy: ja'ehh kwrwna waltkhtyt ledarh alazmh fy msr. mjlh albhth al'elmy fy altrbyh, 22(5), 28-57.
Shwyny, Khald. (2024). astkhdam ttbyqat aldka' alastna'ey fy ttwyr almnzwmh alt'elymyh (drash fy almfahym waltjarb). mjlh aqlam, 3(2), 6-24.
Alshydy, Khald؛ Als'eydy, Hmyd. (2022). drjh tdmyn mfahym wttbyqat aldka' alastna'ey fy mhtwa mnahj alryadyat bmrhlh alt'elym alasasy bsltnh 'eman. mjlh jam'eh flstyn altqnyh llabhath, 10(5), 169-181.
Fraj, Aml؛ Sraya, 'Eadl؛ Ebrahym, Ayman. (2024). nzam tdryb qa'em 'ela ttbyqat aldka' alastna'ey wnmt alt'elm wathrh 'ela tnmyh mharat alt'elm alrqmy lda m'elmy alhasb alaly. almjlh al'elmyh almhkmh ldrasat wbhwth altrbyh alnw'eyh, 10(1), 622-661.
Almalky, Wfa'. (2023). dwr ttbyqat aldka' alastna'ey fy t'ezyz alastratyjyat alt'elymyh fy alt'elym al'ealy (mraj'eh aladbyat). mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 7(5), 93-107.
Mhmd, Mhmwd. (2023). dwr altdryb fy ttwyr aljdarat alwzyfyh lshaghly alwza'ef al'elya. (atrwhh dktwrah ghyr mnshwrh), alakadymyh al'erbyh ll'elwm aledaryh walmalyh walmsrfyh, msr.
Mhmd, Hda. (2022). an'ekas athr tqnyat althwl alrqmy 'ela kfa'h mnzwmh al'emlyh altdrybyh alm'easrh. almjlh al'elmyh lldrasat walbhwth almalyh waltjaryh, 3(2), 233-290.
Almndlawy, 'Ela' Aldyn. (2024). alantqal ela altdryb alrqmy: aladwat walastratyjyat lttwyr mharat altdryb alaftrady. athad nqabat almdrbyn al'erb/ mjlh alartqa' al'elmyh alelktrwnyh, 2(2).
المراجع الأجنبية:
Azamatova, A., Bekeyeva, N., Zhaxylikova, K., Sarbassova, A., & Ilyassova, N. (2023). The Effect of Using Artificial Intelligence and Digital Learning Tools Based on Project-Based Learning Approach in Foreign Language Teaching on Students' Success and Motivation. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 11(6), 1458-1475.
Burns, M. (2023). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models, and Methods. Education Development Center, Inc.
Carvalhais, L., & Azevedo, P. (2024). Digital teacher training in the portuguese national plan for digital development at schools: a case study. Technology, Knowledge and Learning, 29(3), 1579-1595.
Coles, S., Martin, F., Polly, D., & Wang, C. (2021). Supporting the digital professor: information, training and support. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(2), 633-648.
Dooley, S. (2022). The effectiveness of digital learning in the workplace as a form of training in an Irish context (Doctoral dissertation, Dublin, National College of Ireland).
Erbas, I., & Maksuti, E. (2024). The impact of artificial intelligence on education. International Journal of Innovative Research in Multidisciplinary Education, 3(04), 463-471.
Folcuț, O., Manta, O., & Militaru, I. (2024). Education, artificial intelligence, and the digital age. Qeios. https://doi.org/10.32388/1AC4L1.3
Gegenfurtner, A., Schmidt‐Hertha, B., & Lewis, P. (2020). Digital technologies in training and adult education. International Journal of Training and Development, 24(1), 1-4.
Johri, A., Schleiss, J., & Ranade, N. (2025, April). Lessons for GenAI Literacy from a Field Study of Human-GenAI Augmentation in the Workplace. In 2025 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1-9). IEEE.
Kumar Basak, S., Wotto, M., & Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-learning and Digital Media, 15(4), 191-216.
Noe, R. A. (2020). Employee training and development (8th). McGraw-Hill Education.
Testers, L., Gegenfurtner, A., & Brand-Gruwel, S. (2020). Taking affective learning in digital education one step further: Trainees’ affective characteristics predicting multicontextual pre-training transfer intention. Frontiers in psychology, 11, 2189.
Van Acker, F., Van Buuren, H., Kreijns, K., & Vermeulen, M. (2013). Why teachers use digital learning materials: The role of self-efficacy, subjective norm and attitude. Education and Information Technologies, 18(3), 495-514.