The Influence of Employing Virtual Learning Environments and Artificial Intelligence Tools on Enhancing Interaction and Motivation among Graduate Students

Authors

  • Khader Issa Rajabi Assistant Professor of Educational Technology and E-Learning, Faculty of Graduate Studies, Al-Quds Open University – Jerusalem Branch (Palestine)

Keywords:

Virtual Learning Environments, Motivation, Interaction, Artificial Intelligence, Higher Education, E-Learning Design

Abstract

This study sought to investigate the influence of using multiple virtual learning environments supported by Artificial-Intelligence (AI) tools—namely Moodle, the Microsoft Teams virtual classroom, and WhatsApp groups—on the motivation and interaction of graduate students enrolled in the course “E-Learning Design”.  A one-group quasi-experimental design was adopted, encompassing all 17 students registered for the course during the second semester of the 2024/2025 academic year. Quantitative data were collected through a researcher-developed questionnaire whose constructs (motivation: attention, relevance, confidence, satisfaction; interaction: with content, instructor, peers, and platforms) were validated and demonstrated acceptable reliability. Qualitative data were generated by thematic analysis of 180 online contributions across the three platforms. The results revealed statistically significant increases in all dimensions of motivation (means = 4.47–4.88 out of 5) and interaction (means = 3.76–4.76). Students exhibited rapid responsiveness (mean reply time = 3.5 minutes) and a high participation-commitment rate of 85 percent. Qualitative findings highlighted self-initiated activities, proactive questioning, and development-oriented suggestions, indicating strong cognitive and social engagement. The study concludes that integrating diverse virtual platforms with AI tools fosters a flexible, rich learning environment that boosts students’ enthusiasm and sustained interaction. It recommends faculty training programs to ensure integrative platform design and to reinforce the accompanying technological infrastructure and ethical considerations. The originality of this study is to present a low-cost integrative design that combines three virtual platforms powered by artificial intelligence tools, with direct operational indicators extracted from system records (latency, engagement commitment) and linked to measures of motivation and engagement in the context of Arab postgraduate studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية:

الأسود، مشاري؛ كفافي، وفاء؛ الجزار، منى. (2023). فاعلية إستراتيجية التعلم بالمشروعات القائمة على الويب في تطوير مهارات مصممي التقنيات التعليمية في دولة الكويت. المجلة الدولية للمناهج والتربية التكنولوجية، 11(19)، 66-113.

تاج الدين، أميمة؛ عبد الجليل، علي؛ منصور، ماريان. (2023). استخدام أنظمة إدارة محتوي التعلم LCMS (فردي/تشاركي) في تنمية مهارات تصميم المقررات الإلكترونية باستخدام برنامج Articulate Story line لدي معلمي المرحلة الثانوية بمحافظة أسيوط. مجلة كلية التربية (أسيوط)، 39(10)، 53-84.

حامد، محمد. (2024). أثـــر الدعــم التعليمــي الذكــي خــلال موقــع ويــب تفاعلــي قائــم علـــى الذكــاء الاصطناعــي فــي تنميــة الأداء الاكاديمــي لطـــلاب الدراســات العليــا. مجلة كلية التربية (أسيوط)، 40(8)، 1-91.‎

الحربي، حنين؛ العمري، جميلة. (2025). نحو تصميم تعليمي ذكي: (اتجاهات معلمات اللغة الإنجليزية حول الاحتياجات التدريبية لمحو أمية الذكاء الاصطناعي التوليدي في التصميم التعليمي). مجلة العلوم التربوية والإنسانية، (43)، 406-434.

حسين، خيري؛ بكري، جيهان؛ أبو الوفا، نجلاء. (2018). الخصائص السيكومترية لمقياس الدافعية لدى طالبات المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية، 33، 140-170.

الحمادي، عنود. (2023). فاعلية تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارة القراءة باللغة الإنجليزية ومستوى الدافعية لدى طلاب المرحلة الأساسية. المجلة العربية للتربية النوعية، 7(29)، 185-210.

خليل، حنان؛ مختار، إيهاب؛ السنيدي، سعيد. (2024). فاعلية بيئة افتراضية قائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات التصميم التعليمي والدافعية للإنجاز لدى الطلبة المعلمين بكلية التربية. مجلة كلية التربية، 40(12)، 1-77.

عقار، أشرف؛ عتمان، الشحات؛ عوض، أماني. (2022). تصميم بيئة تعلم إلكترونية وأثرها في تنمية مهارات تطوير مواقع الويب التعليمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. مجلة كلية التربية- جامعة دمياط، 38(84)، 271-361.

علي، وليد؛ فارس، نجلاء؛ السيد، سحر؛ خيري، محمد. (2024). توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تطوير التصميم التعليمي للمحتوى الرقمي. مجلة جامعة جنوب الوادي الدولية للعلوم التربوية، 7(12)، 758-820.

القحطاني، عبير. (2024). العوامـــل المؤثـــرة علـــى استخـــدام تطبيقـــات الذكــاء الاصطناعـــي التوليــدي (GAI) فــي التعلـــم فــي ضــوء النظــريــة الموحــدة لقبــول التكنولوجيــا (UTAUT) مــن وجهــة نظــر طلبــة جامعـــة الأميـــر ســطام بـــن عبـــدالعزيـــز. مجلة كلية التربية (أسيوط)، 40(10)، 77-130.‎

القني، عبد الباسط. (2020). دافعية التعلم ودافعية الإنجاز: المفهوم والأساسيات. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، 12(3)، 193-204.

محمود، مجدي؛ عبد الحميد، عبد العزيز؛ السيد، عبد العال. (2023). بناء منصة تفاعلية قائمة على بعض أدوات الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات إنتاج الاختبارات الإلكترونية وإدارتها لدى أخصائي تكنولوجيا التعليم. مجلة الذكاء الاصطناعي وأمن المعلومات، 1(2)، 27-60.

النجار، محمد؛ حجازي، طارق؛ طلبه، رهام. (2024). التفاعل بين نمط تقديم المحتوى والأسلوب المعرفي ببيئة تدريب قائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي ونموذج التصميم التحفيزي ARSC وأثره في تنمية مهارات تصميم الأفلام التعليمية ثلاثية الأبعاد وخفض التجول العقلي لدى إخصائي تكنولوجيا التعليم. المجلة الدولية للتعليم الإلكتروني، 12(1)، 291-431.‎

المراجع العربية بنظام الرومنة:

Alaswd, Mshary؛ Kfafy, Wfa'؛ Aljzar, Mna. (2023). fa'elyh estratyjyh alt'elm balmshrw'eat alqa'emh 'ela alwyb fy ttwyr mharat msmmy altqnyat alt'elymyh fy dwlh alkwyt. almjlh aldwlyh llmnahj waltrbyh altknwlwjyh, 11(19), 66-113.

Taj Aldyn, Amymh؛ 'Ebd Aljlyl, 'Ely؛ Mnswr, Maryan. (2023). astkhdam anzmh edarh mhtwy alt'elm LCMS (frdy/tsharky) fy tnmyh mharat tsmym almqrrat alelktrwnyh bastkhdam brnamj Articulate Story line ldy m'elmy almrhlh althanwyh bmhafzh asywt. mjlh klyh altrbyh (asywt), 39(10), 53-84.

Hamd, Mhmd. (2024). athr ald'em alt'elymy aldky khlal mwq'e wyb tfa'ely qa'em 'ela aldka' alastna'ey fy tnmyh alada' alakadymy ltlab aldrasat al'elya. mjlh klyh altrbyh (asywt), 40(8), 1-91.‎

Alhrby, Hnyn؛ Al'emry, Jmylh. (2025). nhw tsmym t'elymy dky: (atjahat m'elmat allghh alenjlyzyh hwl alahtyajat altdrybyh lmhw amyh aldka' alastna'ey altwlydy fy altsmym alt'elymy). mjlh al'elwm altrbwyh walensanyh, (43), 406-434.

Hsyn, Khyry؛ Bkry, Jyhan؛ Abw Alwfa, Njla'. (2018). alkhsa'es alsykwmtryh lmqyas aldaf'eyh lda talbat almrhlh althanwyh. mjlh klyh altrbyh, 33, 140-170.

Alhmady, 'Enwd. (2023). fa'elyh ttbyqat aldka' alastna'ey fy tnmyh mharh alqra'h ballghh alenjlyzyh wmstwa aldaf'eyh lda tlab almrhlh alasasyh. almjlh al'erbyh lltrbyh alnw'eyh, 7(29), 185-210.

Khlyl, Hnan؛ Mkhtar, Eyhab؛ Alsnydy, S'eyd. (2024). fa'elyh by'eh aftradyh qa'emh 'ela ttbyqat aldka' alastna'ey fy tnmyh mharat altsmym alt'elymy waldaf'eyh llenjaz lda altlbh alm'elmyn bklyh altrbyh. mjlh klyh altrbyh, 40(12), 1-77.

'Eqar, Ashrf؛ 'Etman, Alshhat؛ 'Ewd, Amany. (2022). tsmym by'eh t'elm elktrwnyh wathrha fy tnmyh mharat ttwyr mwaq'e alwyb alt'elymyh lda tlab tknwlwjya alt'elym. mjlh klyh altrbyh- jam'eh dmyat, 38(84), 271-361.

'Ely, Wlyd؛ Fars, Njla'؛ Alsyd, Shr؛ Khyry, Mhmd. (2024). twzyf ttbyqat aldka' alastna'ey fy ttwyr altsmym alt'elymy llmhtwa alrqmy. mjlh jam'eh jnwb alwady aldwlyh ll'elwm altrbwyh, 7(12), 758-820.

Alqhtany, 'Ebyr. (2024). al'ewaml alm'ethrh 'ela astkhdam ttbyqat aldka' alastna'ey altwlydy (GAI) fy alt'elm fy dw' alnzryh almwhdh lqbwl altknwlwjya (UTAUT) mn wjhh nzr tlbh jam'eh alamyr stam bn 'ebdal'ezyz. mjlh klyh altrbyh (asywt), 40(10), 77-130.‎

Alqny, 'Ebd Albast. (2020). daf'eyh alt'elm wdaf'eyh alenjaz: almfhwm walasasyat. mjlh albahth fy al'elwm alensanyh walajtma'eyh, 12(3), 193-204.

Mhmwd, Mjdy؛ 'Ebd Alhmyd, 'Ebd Al'ezyz؛ Alsyd, 'Ebd Al'eal. (2023). bna' mnsh tfa'elyh qa'emh 'ela b'ed adwat aldka' alastna'ey ltnmyh mharat entaj alakhtbarat alelktrwnyh wedartha lda akhsa'ey tknwlwjya alt'elym. mjlh aldka' alastna'ey wamn alm'elwmat, 1(2), 27-60.

Alnjar, Mhmd؛ Hjazy, Tarq؛ Tlbh, Rham. (2024). altfa'el byn nmt tqdym almhtwa walaslwb alm'erfy bby'eh tdryb qa'emh 'ela ttbyqat aldka' alastna'ey wnmwdj altsmym althfyzy ARSC wathrh fy tnmyh mharat tsmym alaflam alt'elymyh thlathyh alab'ead wkhfd altjwl al'eqly lda ekhsa'ey tknwlwjya alt'elym. almjlh aldwlyh llt'elym alelktrwny, 12(1), 291-431.‎

References

Ahmed, M., Zaid, N. M., & Abdullah, A. H. B. (2025). The Impact of Integration of AI in Statistics Learning on Student Motivation and Learning Engagement in Higher Education Sector. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 14(1), 426-436.

Ahn, Y. H., & Oh, E. Y. (2024). Effects of the international training program for enhancing intelligent capabilities through blended learning on computational thinking, artificial intelligence competencies, and core competencies for the future society in graduate students. Applied Sciences, 14(3), 991.

Altememy, H. A., Neamah, N. R., Mazhair, R., Naser, N. S., Fahad, A. A., Abdulghffar al-sammarraie, N., ... & Al-Muttar, M. Y. O. (2023). AI Tools' Impact on Student Performance: Focusing on Student Motivation & Engagement in Iraq. Przestrzeń Społeczna (Social Space), 23(2), 143-165.

Alubthane, F. O. (2024). Role of AI-Powered Online Learning in Improving University Students' Knowledge-Based Economic Skills. Pakistan Journal of Life & Social Sciences, 22(2), 2186-2202.

Arslanova, K. Z., Zh, A. A., & Aitpayev, A. T. (2024). The Impact of AI on Student Motivation and Cognitive Skills in Higher Education. Вестник науки, 2(11 (80)), 1034-1052.

Bolick, A. D., & Da Silva, R. L. (2024). Exploring artificial intelligence tools and their potential impact to instructional design workflows and organizational systems. TechTrends, 68(1), 91-100.

Byers, C. M. (2024). AI-powered educational tools and their effect on student motivation in online learning environments: A preliminary study (Graduate thesis, University of Montana). Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers, 12377.

Chng, L. K. (2023). How AI makes its mark on instructional design. Asian Journal of Distance Education, 18(2), 32-41.

Gheisari, M., Ebrahimzadeh, F., Rahimi, M., Moazzamigodarzi, M., Liu, Y., Dutta Pramanik, P. K., ... & Kosari, S. (2023). Deep learning: Applications, architectures, models, tools, and frameworks: A comprehensive survey. CAAI Transactions on Intelligence Technology, 8(3), 581-606.

Jia, X. H., & Tu, J. C. (2024). Towards a new conceptual model of AI-enhanced learning for college students: The roles of artificial intelligence capabilities, general self-efficacy, learning motivation, and critical thinking awareness. Systems, 12(3), 74.

Kaouni, M., Lakrami, F., & Labouidya, O. (2023). The design of an adaptive E-learning model based on Artificial Intelligence for enhancing online teaching. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), 18(6), 202-219.

Keller, J. M. (1987). Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of instructional development, 10(3), 2-10.

Mahmudi, A. A., Fionasari, R., Mardikawati, B., & Judijanto, L. (2023). Integration of artificial intelligence technology in distance learning in higher education. Journal of Social Science Utilizing Technology, 1(4), 190-201.

Mijwil, M. M., Guma, A. L. I., & Sadıkoğlu, E. (2023). The evolving role of artificial intelligence in the future of distance learning: Exploring the next frontier. Mesopotamian Journal of Computer Science, 98-105

Naidoo, D. T. (2023). Integrating TAM and IS success model: exploring the role of blockchain and AI in predicting learner engagement and performance in e-learning. Frontiers in Computer Science, 5, 1227749.

Niyozov, N., Saburov, S., Ganiyev, S., & Olimov, S. (2023). AI-powered learning: revolutionizing technical higher education institutions through advanced power supply fundamentals. In E3S Web of Conferences (Vol. 461, p. 01092). EDP Sciences.

Pozdniakov, S., Martinez-Maldonado, R., Tsai, Y. S., Srivastava, N., Liu, Y., & Gasevic, D. (2023, August). Single or multi-page learning analytics dashboards? Relationships between teachers’ cognitive load and visualisation literacy. In European conference on technology enhanced learning (pp. 339-355). Cham: Springer Nature Switzerland.

Rabotapi, T., & Matope, S. (2024). WhatsApp as a tool to facilitate continued adjustment of first time entering students into university during COVID 19 lockdown restrictions. Electronic Journal of e Learning, 22(8), 1–11.

Sadegh-Zadeh, S. A., Movahhedi, T., Hajiyavand, A. M., & Dearn, K. D. (2023, December). Exploring undergraduates’ perceptions of and engagement in an AI-enhanced online course. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1252543). Frontiers Media SA.

Saqr, R. R., Al-Somali, S. A., & Sarhan, M. Y. (2024). Exploring the acceptance and user satisfaction of AI-driven e-learning platforms (Blackboard, Moodle, Edmodo, Coursera and edX): an integrated technology model. Sustainability, 16(1), 204.

Sarnato, A. Z., Sari, W. D., Rahmawati, S. T., Hidayat, R., & Patry, H. (2024). The evolution of E-Learning platforms: From U-Learning to AI-Driven adaptive learning systems. Journal of Social Science Utilizing Technology, 2(2), 289-300.

Sayed, W. S., Noeman, A. M., Abdellatif, A., Abdelrazek, M., Badawy, M. G., Hamed, A., & El-Tantawy, S. (2023). AI-based adaptive personalized content presentation and exercises navigation for an effective and engaging E-learning platform. Multimedia Tools and Applications, 82(3), 3303-3333.

Singh, R. J. (2023). Transforming higher education: The power of artificial intelligence. International Journal of Multidisciplinary Research in Arts, Science and Technology, 1(3), 13-18.

Susnjak, T., Ramaswami, G. S., & Mathrani, A. (2022). Learning analytics dashboard: a tool for providing actionable insights to learners. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 12.

Tang, Y., & Hew, K. F. (2022). Effects of using mobile instant messaging on student behavioral, emotional, and cognitive engagement: A quasi-experimental study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19, 3.

Williams, A. (2024). Delivering effective student feedback in higher education: An evaluation of the challenges and best practice. International Journal of Research in Education and Science, 10(2), 473–501.

Downloads

Published

2025-08-27

How to Cite

Rajabi, K. I. (2025). The Influence of Employing Virtual Learning Environments and Artificial Intelligence Tools on Enhancing Interaction and Motivation among Graduate Students. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies. Retrieved from https://journal.paluniv.edu.ps/index.php/journal/article/view/183

Issue

Section

Articles