Problems Facing Public School Students Due to Bullying from Educational Counselors' Point of View; A Case Study at Bethlehem Governorate Schools for the Academic Year 2022/2023

Authors

  • Muhammad Okkeh Faculty of Arts, Palestine Ahliya University (Palestine)

DOI:

https://doi.org/10.59994/pau.2023.1.60

Abstract

This study aims to identify the most important problems facing public school students due to bullying from an educational counselor's point of view, a case study at Bethlehem governorate schools for the academic year 2022/2023. To collect data, the study used the qualitative approach by using in-depth interviews from the field of study by constructing a special guide for the interview. The study also was applied to the study population, which consisted of all (84) educational counselors working at public schools in Bethlehem governorate by using the intentional sample, which amounted to (42), which represent (50%) of the total study population. The results of the study revealed that bullying is an aggressive behavior that is manifested directly and indirectly. In addition, the most important problems of bullying are family problems, economic situation, and lack of self-confidence bullying is prevalent among both males and females and is widespread in all schools, whether primary or secondary. Finally, the most important solutions to limit bullying are family awareness, follow-up, educational workshops to be held at schools, and the involvement of students in voluntary work.

Keywords:

Problems, Students of public school, Bullying, Educational Counselors

References

القرآن الكريم.

أبو جادو، صالح. (2005). علم النفس التربوي. (ط 4)، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.

أبو الحسن، مسلم. (2010). متون الحديث الشريف. بيروت، دار الكتب العلمية.

ابو الديار، مسعد. (2012). سيكولوجيا التنمر بين النظرية والعلاج. (ط 2)، الكويت، فهرست مكتبة الكويت الوطنية.

أبو سحلول، محمود؛ الحداد، بلال؛ حمدان، حسن؛ وشمالة، عادل. (2018). واقع ظاهرة التنمر المدرسي لدي طلبة المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس وسبل مواجهتها. منشورات مديرية التربية والتعليم في خان يونس. 1-16.

بركات، زياد. (2019). مدى استخدام مهارات التعلم النشط لدى معلمي المرحلة الأساسية الدنيا في المدارس الحكومية في محافظة طولكرم. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، العدد (4)، 120-151.

بهنساوي، أحمد؛ وحسن، رمضان. (2015). التنمر المدرسي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية ببور سعيد، 17(17)، 1-40.

تيرنر، جوناثان. (2000). بناء نظرية علم الاجتماع. (ترجمة: فرح محمد)، (ط 2)، الإسكندرية، منشأة المعارف.

جعنيني، نعيم. (2009). علم اجتماع التربية المعاصر. عمان، دار وائل للنشر والتوزيع.

الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني. (2017). كتاب فلسطين الإحصائي السنوي. رام الله، الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني.

حبيب، أمل. (2018). فاعلية برنامج قائم على الاثراء النفسي في تحسين الكفاءة الاجتماعية وخفض سلوك التنمر المدرسي لدى المتنمرين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية. مجلة كلية التربية، العدد (2)، 68-110.

الحبيب، منى. (2022). مستوى وعي المعلمات بالتنمر وسبل مواجهتها بين طالبات مدارس المرحلة المتوسطة بالكويت. مجلة بحوث التعليم والابتكار، العدد (4)، 99-126.

حجاج، إسماعيل؛ وعثمان، مروة. (2018). أثر استخدام التعلم الإلكتروني التشاركي لتنمية مهارات التفاعل الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بالمعاهد العليا. مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، 4(16)، 1-55.

الدسوقي، مجدي. (2018). مقياس السلوك التنمري للأطفال والمراهقين. القاهرة، دار جوانا للنشر والتوزيع.

الرشدان، عبدالله. (2005). التربية والتنشئة الاجتماعية. عمّان، دار وائل للنشر.

سعود، جبران. (1978). الرائد (2) في مجلدين. (ط 3)، لبنان، دار بيروت للنشر والتوزيع.

السلامة، ناصر. (2003). أداء المرشد التربوي في المدارس الحكومية الثانوية في مدارس محافظة جنين من وجهة نظر كل من الإداريين والمعلمين. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة النجاح الوطنية، نابلس.

الصبحين، علي؛ والقضاة، محمد. (2013). سلوك التنمر عند الاطفال والمراهقين. الرياض، فهرست مكتبة الملك فهد الوطنية للنشر.

الصديقي، سلوى؛ وعبد السلام، هناء. (2012). خدمة الفرد مداخل -ونظريات. الإسكندرية، المكتب الجامعي الحديث للنشر والتوزيع.

عبد الفتاح، جمال؛ ومزاهرة، أيمن. (2019). مهارات الحياة. عمان، دار إثراء للنشر والتوزيع.

عيوش، ذياب. (2015). مقدمة في علم الاجتماع. (ط 2)، فلسطين، دون دار نشر.

مرقة، رشا. (2013). علاقة التنمر المدرسي لدى طلبة المرحلة الاساسية العليا بالمناخ المدرسي في مدارس مدينة الخليل. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة القدس، القدس.

المساعيد، دينا. (2017). سبل مواجهة تنمر الطلبة من وجهة نظر مديري مدارس البادية الشمالية الشرقية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة آل البيت، الأردن.

المصري، إبراهيم. (2019). دور المرشدين التربويين في الحد من ظاهرة العنف المدرسي من وجهة نظرهم. مجلة دراسات نفسية وتربوية، 12(3)، 309-325

عطية، مروان. (2010). معجم المعاني الجامع. https://www.almaany.com

معروف، لويس. (2001). المُنجد في اللغة العربية. بيروت، دار الفقه للطباعة والنشر.

نبهان، سعيد. (2015). مدى امتلاك المرشد التربوي للمهارات الارشادية في التعامل مع الازمات بالمدارس الحكومية بمحافظة غزة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية، غزة.

المراجع الأجنبية:

Al-Raqqad, H. K., Al-Bourini, E. S., Al Talahin, F. M., & Aranki, R. M. E. (2017). The Impact of School Bullying on Students' Academic Achievement from Teachers Point of View. International Education Studies, 10 (6), 44-50.‏

Forrest, W. (1996). Self-concept differences between bullied and non-bullied children. https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/734

Vambheim, V. (2010). Bullying in school: a study of forms and motives of aggression in two secondary schools in the city of Palu, Indonesia. (Master's thesis), Universitetet i Tromsø, Norway.

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Okkeh, M. (2023). Problems Facing Public School Students Due to Bullying from Educational Counselors’ Point of View; A Case Study at Bethlehem Governorate Schools for the Academic Year 2022/2023. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies, 2(1), 60–84. https://doi.org/10.59994/pau.2023.1.60

Issue

Section

Articles