The impact of electronic payment methods on improving the quality of banking services in the Bethlehem and Hebron governorates from the perspective of their employees
DOI:
https://doi.org/10.59994/ajbtme.2024.1.81Abstract
This study aimed to identify the impact of electronic payment methods on the quality of banking services in banks operating in the Palestinian territories. The researchers relied on primary data (questionnaire) distributed to banks operating in the cities of Bethlehem and Hebron. The researchers used multiple regression analysis to determine the impact of electronic payment methods on the quality of banking services provided to customers by Palestinian banks. The study showed statistically significant positive effects between the development of various electronic payment methods in Palestinian banks and the quality of their banking services. Finally, the study recommends the continuous development of electronic payment methods and the innovation of new electronic payment means in banks, due to their positive impact on the quality of banking services provided in the Palestinian territories. The originality of the study lies in being the first of its kind in Palestine to examine the impact of developing and updating various electronic payment methods in Palestinian banks on the quality of their banking services provided to customers.
Keywords:
Electronic Payment Methods, Palestinian Banks, Banking Service Quality, InstabilityReferences
المراجع العربية:
درناني، إيمان. (18 يونيو 2022). دور المعاملات الرقمية وتطبيقات الدفع الإلكتروني في تنمية السياحة بالجزائر. الملتقى الدولي الافتراضي: البيانات الضخمة والاقتصاد الرقمي كآلية لتحقيق الإقلاع، جامعة الشهيد حمة لخضر الوادي، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، 18 جوان 2022.
زيقم، سارة. (2015). دور وسائل الدفع الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات المصرفية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر.
سي أعمر، هجيرة. (2018). أثر الاقتصاد الرقمي على أداء الجهاز المصرفي الجزائري. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة البليدة 2 - لونيسي علي.
السيد، جيهان. (2021). أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على أداء الصادرات في مصر. مجلة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية، 22(1)،89-120. DOI: https://doi.org/10.12816/0057737
عبيبس، العيد، بالي، أحمد. (2021). فعالية خدمات الدفع الإلكتروني للحدّ من أزمة السيولة. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة أحمد دراية أدرار، الجزائر.
محمد، هشام. (2022). دور وسائل الدفع الإلكترونية في رفع كفاءة الإنفاق الحكومي. مجلة كلية السياسة والاقتصاد، 16(15)، 139-164. DOI: https://doi.org/10.21608/jocu.2022.128082.1165
المراجع الأجنبية:
Alhammadi, A. A., & Tariq, M. U. (2020). The Impact of Quality E-payment System on Customer Satisfaction. Journal of Critical Reviews, 7(15), 5438-5447.
Alzoubi, H., Alshurideh, M., Kurdi, B. A., Alhyasat, K., & Ghazal, T. (2022). The effect of e-payment and online shopping on sales growth: Evidence from banking industry. International Journal of Data and Network Science, 6(4), 1369-1380. DOI: https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2022.5.014
Chavan, J. (2013). Internet banking-benefits and challenges in an emerging economy. International Journal of Research in Business Management, 1(1), 19-26.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed). New York, USA: Psychology Press.
Roozbahani, F. S., Hojjati, S. N., & Azad, R. (2015). The role of e-payment tools and e-banking in customer satisfaction case study: Pasargad bank e-payment company. International Journal of Advanced Networking and Applications, 7(2), 2640.
Straub, D. (1989). Validating instruments in MIS research. MIS Quarterly, 13(2), 147–169. DOI: https://doi.org/10.2307/248922