Challenges Facing Artificial Intelligence in Human Resource Management: A Case Study of Al-Istiqlal University
DOI:
https://doi.org/10.59994/ajbtme.2024.2.43Abstract
This study aimed to identify the challenges associated with the application of artificial intelligence (AI) in human resource management. The problem arises from the fact that AI introduces a new reality that may lead to significant changes in the work environment, accompanied by numerous challenges and obstacles to its implementation in universities. To achieve the study’s objectives, the researcher employed interviews with a purposively selected sample of academics. The study follows a descriptive-analytical qualitative methodology. Key findings indicate that AI relies on training neural networks tailored to the specific environment in which it will be applied. Hence, experts in AI applications are required in human resources or computer centers, and AI must be designed and implemented based on the institution's standards rather than relying on external, incompatible models, a process that requires substantial expertise and effort. The researcher also identified several gaps, including differences in laws, regulations, and legislations used to train AI systems, disparities in employee capabilities at different levels, a lack of training programs and AI specialists, and insufficient budgets to support such applications. The originality of the study lies in addressing a contemporary challenge—applying AI in human resource management within universities—while focusing on practical gaps such as legal disparities, employee capabilities, shortages of specialists, and financial resources. The study adds value by emphasizing the need for AI applications to be customized according to institutional standards to enhance their effectiveness and sustainability.
Keywords:
Challenges, Artificial Intelligence, Human Resource Management, Al-Istiqlal UniversityReferences
المراجع:
المراجع العربية:
أحمد، محمد. (2015). قياس أثر جودة الخدمات الإلكترونية للاتصالات السعودية في تحقيق ولاء العملاء باستخدام نمذجة المعادلات البنائية. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية، 15(2)، 176-207.
أصرف، حامد. (2019). استشراف مستقبل وظائف إدارة الموارد البشرية في ضوء تقنيات الذكاء الاصطناعي: دراسة مطبقة على دائرة البلدية والتخطيط في إمارة عجمان الإمارات العربية المتحدة. جرش للبحوث والدراسات، مجلد 21، عدد خاص، 9-42.
البرادعي، بسيوني. (2009). تنمية مهارات المديرين لزيادة الإنتاجية وتحسين أداء العاملين. القاهرة، ايتراك.
التليدي، مفلح. (2021). أثر إدخال الذكاء الاصطناعي على مستقبل وظائف العاملين في القطاع الحكومي السعودي: دراسة تطبيقية على وزارة العدل بمنطقة عسير. مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، 5(1)، 79-96.
خطاب، أمل. (2021). استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في غرف الأخبار: دراسة لاتجاهات التطوير وإشكاليات التحوّل في إطار التغيرات التكنولوجية. المجلة العلمية لبحوث الصحافة، العدد 22، 93-154.
داود، معمر. (2009). مقاربة ثقافية للمجتمع الجزائري، دراسة لبعض الملامح السوسيونفسية والاقتصادية. الجزائر، دار طليطلة.
الداود، منيرة. (2021). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في عمادة الموارد البشرية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية، العدد 5، 49-93.
سليمان، نورهان. (2020). تكنولوجيا الإعلام المتخصص ديناميات مستقبلية. الامارات العربية المتحدة، الريادة للنشر والطباعة.
العزام، نورة. (2021). دور الذكاء الاصطناعي في رفع كفاءة النظم الإدارية لإدارة الموارد البشرية بجامعة تبوك. المجلة التربوية لكلية التربية بجامعة سوهاج، 84(84)، 467-499.
محمود، عبد الرازق. (2020). تطبيقات الذكاء الاصطناعي: مدخل لتطوير التعليم في ظل تحديات جائحة فيروس كورونا COVID 19. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، 3(4)، 171-224.
الهادي، محمد. (2021). تأثير الذكاء الاصطناعي وآثاره على العمل والوظائف. مجلة الجمعية المصرية لنظم المعلومات وتكنولوجيا الحاسبات، 24(24)، 14-32.
المراجع الأجنبية:
Ashehri, R. (2019). Governance of Artificial Intelligence in KSA (NEOM as a model). International Journal of Advanced Studies, 9(1), 64-81.