Financial Challenges Facing Higher Education and Ways to Address Them from the Perspective of Academic Leaders in Palestinian Universities (An-Najah National University Case Study)

Authors

  • Shadi Khaled Qashoua PhD, Educational Administration, Arab American University (Palestine)
  • Tariq Elias Ayar PhD, Educational Administration, Arab American University (Palestine)

DOI:

https://doi.org/10.59994/pau.2024.3.111

Abstract

The study aimed to identify the financial challenges facing higher education in Palestinian universities from the perspective of academic leaders at An-Najah National University. To achieve the objectives of the study, the researcher employed the descriptive-analytical method and used a questionnaire as the study tool for data collection. The study population consisted of all academic leaders at An-Najah University, totaling 750 individuals, with the study being applied to a random sample of 200 academic leaders. The results of the study indicated that the financial challenges facing higher education in Palestinian universities, from the perspective of academic leaders at An-Najah National University, were perceived as highly significant. Additionally, the study showed no statistically significant differences at the significance level (α≥0.05) regarding the financial challenges facing higher education in Palestinian universities based on the variables of gender, academic rank, and years of experience. The results also revealed that the solutions to address these financial challenges were perceived as highly effective, with no statistically significant differences at the significance level (α≥0.05) in the perceived solutions based on the variables of gender, academic rank, and years of experience. The study recommended the need for increased government support for universities from the state. What distinguishes this study is the vitality and importance of the topic in academic and educational work, as it addresses an issue related to university funding—an issue that cannot be overlooked in university policies, educational planning, and budget preparation. Without addressing it, university operations are likely to fail. Therefore, the researchers sought to shed light on the financial challenges faced by universities in Palestine.

Keywords:

Challenges, Financial Challenges, Education Finance, Higher Education

References

المراجع العربية:

اشتية، محمد. (2009). تـطـوير وإصـلاح الـتـعـلـيـم الـعـالـي الـفـلســطيني الإشـــكـالات والآثار المســتـقـبلية. رام الله، المجلس الاقتصادي الفلسطيني للتنمية والإعمار بكدار.

إيدار، عائشة. (2015). سياسات إصلاح التعليم العالي وسوق الشغل في الجزائر: واقع وتحديات. دفاتر السياسة والقانون، العدد 13، ص 115-132.

الحربي، أمل. (2017). تمويل التعليم في المملكة العربية السعودية: تحديات وبدائل. مجلة العلوم التربوية، 2(1)، ص 56-87.

حسين، عبد الحافظ. (2019). تحقيق الاستدامة المالية بالجامات المصرية في ضوء تجارب بعض الجامعات الأجنبية. مجلة الإدارة التربوية، 5(22)، 11-104.

حكيم، شيرين. (2011). مستقبل تمويل التعليم الجامعي في ضوء زيادة الطلب عليه. (بحث مقدم للمؤتمر العلمي الثاني لطلاب وطالبات التعليم العالي). جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

خصاونة، وفاء. (2014). التحديات التي تواجه التعليم العالي في جامعات شمال الأردن في ضوء بعض المتغيرات. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة اليرموك، الأردن.

الدقي، نور الدين. (2015). تمويل التعليم العالي في الوطن العربي: الوثيقة الرئيسية للمؤتمر الخامس للوزراء المسؤولين عن التعليم العالي والبحث العلمي في الوطن العربي (الإسكندرية ديسمبر 2015). المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، المجلد 35، 9-82.

شبيب، معمر؛ مشعل، أمل؛ رجا، ثائر. (2021). تمويل التعليم الجامعي العام في فلسطين: الفرص والتحديات. المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والأبحاث العليا،3(6)، 281-295.

الشمري، عادل. (2017). تحديات الإدارة الجامعية في الجامعات السعودية الناشئة وسبل مواجهتها. مجلة كلية التربية في العلوم التربوية، 41(2)، 60-118.

الشنيفي، علي. (2018). البدائل المقترحة لتمويل التعليم العالي في المملكة العربية السعودية على ضوء تجارب بعض الدول المتقدمة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 2(10)، 70-90.

الصوراني، غازي. (2022). أزمة التعليم في الجامعات الفلسطينية، منشورات جامعة الأقصى، تم الرجوع 6/6/2024 https://m.ahewar.org/s.asp?aid=793578&r=0.

العزام، ميسم. (2019). التحديات المالية التي تواجه التعليم العالي وسبل معالجتها من وجهة نظر القادة الأكاديميين في الجامعات الأردنية. دراسات: العلوم التربوية، 46(3)، 19-31.

عزوز، رفعت. (2009). اقتصاديات وتمويل التعليم: مفهومه، أسسه، أهميته. القاهرة، مؤسسة طيبة للطبع والنشر.

المراجع العربية بنظام الرومنة

Ashtyh, Mhmd. (2009). ttwyr weslah alt'elym al'ealy alflstyny aleshkalat walathar almstqblyh. ram allh, almjls alaqtsady alflstyny lltnmyh wale'emar bkdar.

Eydar, 'Ea'eshh. (2015). syasat eslah alt'elym al'ealy wswq alshghl fy aljza'er: waq'e wthdyat. dfatr alsyash walqanwn, al'edd 13, s 115-132.

Alhrby, Aml. (2017). tmwyl alt'elym fy almmlkh al'erbyh als'ewdyh: thdyat wbda'el. mjlh al'elwm altrbwyh, 2(1), s 56-87.

Hsyn, 'Ebd Alhafz. (2019). thqyq alastdamh almalyh baljamat almsryh fy dw' tjarb b'ed aljam'eat alajnbyh. mjlh aledarh altrbwyh, 5(22), 11-104.

Hkym, Shyryn. (2011). mstqbl tmwyl alt'elym aljam'ey fy dw' zyadh altlb 'elyh. (bhth mqdm llm'etmr al'elmy althany ltlab wtalbat alt'elym al'ealy). jam'eh am alqra, almmlkh al'erbyh als'ewdyh.

Khsawnh, Wfa'. (2014). althdyat alty twajh alt'elym al'ealy fy jam'eat shmal alardn fy dw' b'ed almtghyrat. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alyrmwk, alardn.

Aldqy, Nwr Aldyn. (2015). tmwyl alt'elym al'ealy fy alwtn al'erby: alwthyqh alr'eysyh llm'etmr Alkhams Llwzra' Alms'ewlyn 'En Alt'elym Al'ealy Walbhth Al'elmy Fy Alwtn Al'erby (aleskndryh dysmbr 2015). almnzmh al'erbyh lltrbyh walthqafh wal'elwm, almjld 35, 9-82.

Shbyb, M'emr؛ Msh'el, Aml؛ Rja, Tha'er. (2021). tmwyl alt'elym aljam'ey al'eam fy flstyn: alfrs walthdyat. almjlh aldwlyh ll'elwm alensanyh walabhath al'elya, 3(6), 281-295.

Alshmry, 'Eadl. (2017). thdyat aledarh aljam'eyh fy aljam'eat als'ewdyh alnash'eh wsbl mwajhtha. mjlh klyh altrbyh fy al'elwm altrbwyh, 41(2), 60-118.

Alshnyfy, 'Ely. (2018). albda'el almqtrhh ltmwyl alt'elym al'ealy fy almmlkh al'erbyh als'ewdyh 'ela dw' tjarb b'ed aldwl almtqdmh. mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 2(10), 70-90.

Al'ezam, Mysm. (2019). althdyat almalyh alty twajh alt'elym al'ealy wsbl m'ealjtha mn wjhh nzr alqadh alakadymyyn fy aljam'eat alardnyh. drasat: al'elwm altrbwyh, 46(3), 19-31.

'Ezwz, Rf'et. (2009). aqtsadyat wtmwyl alt'elym: mfhwmh, assh, ahmyth. alqahrh, m'essh tybh lltb'e walnshr.

المراجع الأجنبية

Johnstone, Bruce, Sanyal, Bikas C (2011). International trends in the public and private financing of higher education. Springer, 41(1), 157.

O'Duor, C. D. (2008). A study of capital financing models at two public four-year higher education institutions. University of Pennsylvania.‏

Pantah, A. (2018). Higher Education Accessibility and Financial Sustainability in Ghana: The Role of The Student Loan Scheme, International Journal of Advanced Research 6(2), 1481-1495.

Son-Turan, S. (2021), "The HESFS for higher education funding, employment and sustainability", International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 22 No. 1, pp. 100-119.

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Qashoua, S. K. ., & Ayar, T. E. . (2024). Financial Challenges Facing Higher Education and Ways to Address Them from the Perspective of Academic Leaders in Palestinian Universities (An-Najah National University Case Study). Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies, 3(3), 111–134. https://doi.org/10.59994/pau.2024.3.111

Issue

Section

Articles