The Impact of Digital Transformation on Improving the Quality of Faculty Performance at Yarmouk University from the Students' Perspective

Authors

  • Athir Al Kouri Assistant Professor, Educational Administration, the Islamic university of minnesota (USA)
  • Ali AlSandi Assistant Professor, Educational Administration, the Islamic university of minnesota (USA)
  • Wajud Alqasmi Jamila Bint Thabet School, Muscat (Oman)

DOI:

https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.59

Keywords:

Digital Transformation, Quality of Performance, Faculty, Graduate Students, Yarmouk University, Jordan

Abstract

The study aimed to examine the impact of digital transformation on enhancing the quality of faculty performance at Yarmouk University from the students’ perspective. The descriptive survey methodology was employed, and data were collected through a questionnaire consisting of 21 items, covering two domains: digital learning in the educational process and quality in higher education. The validity and reliability of the instrument were verified. The study sample comprised 156 male and female students from Yarmouk University, selected randomly. The findings indicated that the impact of digital transformation on improving faculty performance quality, as perceived by the study participants, was rated as high across all domains. The researchers recommended the continuous renewal, development, and modernization of the educational environment to facilitate the teaching of artificial intelligence techniques and various related models, with considerable efforts directed toward achieving quality in education. The originality of this study lies in its focus on exploring the effect of digital transformation on faculty performance quality at Yarmouk University from the students’ perspective, thereby contributing a novel scientific dimension by linking digital transformation with higher education quality in the Jordanian context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

بدوي، محمود. (2021). الأمن التربوي والتحوّل الرقمي: مجرد نظرة للمدرسة. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، 4(3)، 85-104.

البكر، محمد. (2001). أسس ومعايير نظام الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية والتعليمية، المجلة التربوية، 60 (15)، 83-123.

خضر، غازي. (2004). إدارة الجودة الشاملة وخدمة العملاء. عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الرقاد، صليحة. (2014). تطبيق نظام ضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية: آفاته ومعوقاته. (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية، الجزائر.

زيدان، أمل. (2021). التحوّل الرقمي بمؤسسات التعليم الجامعي: دراسة تقييمية للفرص والتحديات: جامعة الأزهر نموذجاً. المجلة المصرية لبحوث الاعلام، العدد 75، 463-510.

السامرائي، برهان الدين. (2012). دور القيادة في تطبيق أسس ومبادئ ادارة الجودة الشاملة. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي، مصر.

صيفي، حسنية. (2020). الإدارة الالكترونية للخدمات الصحية وتحديات التحوّل الرقمي في الدول العربية: دراسة حالة مملكة البحرين، مجلة كلية الاقتصاد للبحوث العلمية، (6)، 1-17.

فغرور، رابح. (2022). ضمان الجودة في التعليم الجامعي: الواقع والتحديات، مجلة سلوك، 9(1)، 167-181.

يس، نجلاء. (2015). نحو التحوّل الرقمي للدوريات: دراسة لواقع مبادرات المكتبات ومؤسسات المعلومات العربية. مجلة المكتبات والمعلومات، العدد 14، 105-180.

المراجع العربية بنظام الرومنة:

Bdwy, Mhmwd. (2021). alamn altrbwy walthwl alrqmy: mjrd nzrh llmdrsh. almjlh aldwlyh llbhwth fy al'elwm altrbwyh, 4(3), 85-104.

Albkr, Mhmd. (2001). ass wm'eayyr nzam aljwdh alshamlh fy alm'essat altrbwyh walt'elymyh, almjlh altrbwyh, 60 (15), 83-123.

Khdr, Ghazy. (2004). edarh aljwdh alshamlh wkhdmh al'emla'. 'eman, dar almsyrh llnshr waltwzy'e.

Alrqad, Slyhh. (2014). ttbyq nzam dman aljwdh fy m'essat alt'elym al'ealy aljza'eryh: afath wm'ewqath. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), klyh al'elwm alaqtsadyh waltjaryh, aljza'er.

Zydan, Aml. (2021). althwl alrqmy bm'essat alt'elym aljam'ey: drash tqyymyh llfrs walthdyat: jam'eh alazhr nmwdjaan. almjlh almsryh lbhwth ala'elam, al'edd 75, 463-510.

Alsamra'ey, Brhan Aldyn. (2012). dwr alqyadh fy ttbyq ass wmbad'e adarh aljwdh alshamlh. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), alakadymyh al'erbyh albrytanyh llt'elym al'ealy, msr.

Syfy, Hsnyh. (2020). aledarh alalktrwnyh llkhdmat alshyh wthdyat althwl alrqmy fy aldwl al'erbyh: drash halh mmlkh albhryn, mjlh klyh alaqtsad llbhwth al'elmyh, (6), 1-17.

Fghrwr, Rabh. (2022). dman aljwdh fy alt'elym aljam'ey: alwaq'e walthdyat, mjlh slwk, 9(1), 167-181.

Ys, Njla'. (2015). nhw althwl alrqmy lldwryat: drash lwaq'e mbadrat almktbat wm'essat alm'elwmat al'erbyh. mjlh almktbat walm'elwmat, al'edd 14, 105-180.

المراجع الأجنبية:

Sklyarov, K., Vorotyntseva, A., Komyshova, L., & Sviridova, A. (2020). Methods of digital transformation of the educational environment of agricultural universities. In E3S Web of Conferences (Vol. 175, p. 15001). EDP Sciences.

Downloads

Published

2025-09-08

How to Cite

Al Kouri, A., AlSandi, A., & Alqasmi, W. (2025). The Impact of Digital Transformation on Improving the Quality of Faculty Performance at Yarmouk University from the Students’ Perspective. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies, 59–72. https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.59