The effectiveness of a proposed strategy for Qur'an verses and its impact on the achievement of second grade female students in mathematics

Authors

  • Ammar Awad Directorate of Education in Nineveh (Iraq)

DOI:

https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.149

Keywords:

Qur’anic Verses, Mathematics Achievement, Experimental Design, Teaching Strategies, Middle School Students, Educational Innovation

Abstract

The study aimed to investigate the effectiveness of a proposed strategy based on incorporating Qur’anic verses and its impact on the achievement of second-grade intermediate female students in mathematics. The researcher adopted the experimental method due to its suitability to the nature and objectives of the study. A true experimental design was employed, using two equivalent groups (experimental and control) with a post-test for achievement. The experimental group was taught according to the proposed strategy integrating Qur’anic verses into mathematics instruction, while the control group was taught using the conventional method. The study sample consisted of 54 students, divided into 29 in the experimental group and 25 in the control group. The findings revealed a statistically significant difference in the mean achievement scores between the experimental group, which was taught using the proposed Qur’an-based strategy, and the control group, which was taught using the traditional method, in favor of the experimental group. The study recommended that the Directorate of Education organize training courses for mathematics teachers under the supervision of faculty members from the University of Mosul specialized in teaching methods, in order to train teachers on modern instructional strategies and their practical implementation. The originality of this study lies in its introduction of an innovative strategy that integrates Qur’anic verses with mathematical concepts—an approach rarely found in educational literature. This contribution enriches mathematics teaching methods by offering a framework that combines cognitive and value-based dimensions, thereby enhancing students’ motivation and engagement in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية:

أبو علام، رجاء. (2005). تقويم التعلم. الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الأسدي، سعيد. (2014). فلسفة التربية في التعليم الجامعي والعالي. الأردن، دار صفاء للنشر والتوزيع.

بدير، كريمان. (2012). التعلم النشط. (ط 2)، الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

بنتين، هناء. (2011). فعالية استراتيجية النمذجة المفاهيمية للآيات القرآنية على تنمية عمليات العلم في تدريس النظرية الذرية الحديثة بمنهج الكيمياء للصف الأول الثانوي. مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإنسانية، العدد الأول، 296-333.

الجنابي، طارق. (2003). توظيف النصوص والآيات القرآنية في التدريس وأثرها في تحصيل الطلاب وميولهم نحو مادة علم الأحياء. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة بغداد، العراق.

الحيلة، محمد. (2012). طرائق التدريس واستراتيجياته. (ط 4)، الامارات العربية المتحدة، دار الكتاب الجامعي للنشر.

الروسان، سليم. (1992). مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والإنسانية. الأردن، المطابع التعاونية.

سمارة، عزيز؛ إبراهيم، محمد؛ النمر، عصام. (1989). مبادئ القياس والتقويم في التربية. (ط 2)، الأردن، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

السيد، علي. (2011). اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس. الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

شبر، خليل؛ جامل، عبد الرحمن؛ أبو زيد، عبد الباقي. (2006). أساسيات التدريس. الأردن، دار المناهج للنشر والتوزيع.

الشمري، هدى. (2003). طرائق تدريس التربية الإسلامية. الأردن، دار الشروق للنشر والتوزيع.

الطنطاوي، عفت. (2013). التدريس الفعال تخطيطه، مهاراته، استراتيجياته، تقويمه. (ط 3)، الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الظاهر، زكريا؛ تمرحيات، جاكلين؛ عبد الهادي، جودت. (2002). مبادئ القياس والتقويم في التربية. الأردن، الدار العلمية الدولية ودار الثقافة للنشر والتوزيع.

عبد العاني، عمر؛ الجبوري، كفاح؛ ذيب، إيمان. (2017). طرائق التدريس للتخصصات العلمية والإنسانية. الأردن، دار أمجد للنشر والتوزيع.

الكروي، حيدر؛ موسى، تحسين؛ الركابي، عباس. (2019). فاعلية استراتيجية مقترحة وفقًأ للآيات القرآنية في تحصيل مادة الفيزياء عند طلاب الصف الأول المتوسط وتفكيرهم التباعدي. مجلات تعليم الإناث، 3(25)، 359-408.

المراجع العربية بنظام الرومنة:

Abw 'Elam, Rja'. (2005). tqwym alt'elm. alardn, dar almsyrh llnshr waltwzy'e.

Alasdy, S'eyd. (2014). flsfh altrbyh fy alt'elym aljam'ey wal'ealy. alardn, dar sfa' llnshr waltwzy'e.

Bdyr, Kryman. (2012). alt'elm alnsht. (t 2), alardn, dar almsyrh llnshr waltwzy'e waltba'eh.

Bntyn, Hna'. (2011). f'ealyh astratyjyh alnmdjh almfahymyh llayat alqranyh 'ela tnmyh 'emlyat al'elm fy tdrys alnzryh aldryh alhdythh bmnhj alkymya' llsf alawl althanwy. mjlh jam'eh alanbar ll'elwm alensanyh, al'edd alawl, 296-333.

Aljnaby, Tarq. (2003). twzyf alnsws walayat alqranyh fy altdrys wathrha fy thsyl altlab wmywlhm nhw madh 'elm alahya'. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh bghdad, al'eraq.

Alhylh, Mhmd. (2012). tra'eq altdrys wastratyjyath. (t 4), alamarat al'erbyh almthdh, dar alktab aljam'ey llnshr.

Alrwsan, Slym. (1992). mbad'e alqyas waltqwym wttbyqath altrbwyh walensanyh. alardn, almtab'e alt'eawnyh.

Smarh, 'Ezyz؛ Ebrahym, Mhmd؛ Alnmr, 'Esam. (1989). mbad'e alqyas waltqwym fy altrbyh. (t 2), alardn, dar alfkr lltba'eh walnshr waltwzy'e.

Alsyd, 'Ely. (2011). atjahat wttbyqat hdythh fy almnahj wtrq altdrys. alardn, dar almsyrh llnshr waltwzy'e waltba'eh.

Shbr, Khlyl؛ Jaml, 'Ebd Alrhmn؛ Abw Zyd, 'Ebd Albaqy. (2006). asasyat altdrys. alardn, dar almnahj llnshr waltwzy'e.

Alshmry, Hda. (2003). tra'eq tdrys altrbyh aleslamyh. alardn, dar alshrwq llnshr waltwzy'e.

Altntawy, 'Eft. (2013). altdrys alf'eal tkhtyth, mharath, astratyjyath, tqwymh. (t 3), alardn, dar almsyrh llnshr waltwzy'e.

Alzahr, Zkrya؛ Tmrhyat, Jaklyn؛ 'Ebd Alhady, Jwdt. (2002). mbad'e alqyas waltqwym fy altrbyh. alardn, aldar al'elmyh aldwlyh wdar althqafh llnshr waltwzy'e.

'Ebd Al'eany, 'Emr؛ Aljbwry, Kfah؛ Dyb, Eyman. (2017). tra'eq altdrys lltkhssat al'elmyh walensanyh. alardn, dar amjd llnshr waltwzy'e.

Alkrwy, Hydr؛ Mwsa, Thsyn؛ Alrkaby, 'Ebas. (2019). fa'elyh astratyjyh mqtrhh wfqana llayat alqranyh fy thsyl madh alfyzya' 'end tlab alsf alawl almtwst wtfkyrhm altba'edy. mjlat t'elym alenath, 3(25), 359-408.

المراجع الأجنبية:

Verma, G. K., & Beard, R. M. (1981). What is educational research?: Perspectives on techniques of research (illustrated ed.). Gower.

Best, J. W., & Kahn, J. V. (2008). Research in education. Pearson India.

Downloads

Published

2025-09-15

How to Cite

Awad, A. (2025). The effectiveness of a proposed strategy for Qur’an verses and its impact on the achievement of second grade female students in mathematics. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies, 149–166. https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.149