The Role of Artificial Intelligence in Enhancing the Academic Performance of Faculty Members in Palestinian Universities
DOI:
https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.167Keywords:
Role, Artificial Intelligence, Academic Performance, Palestinian UniversitiesAbstract
The study aimed to identify the role of artificial intelligence in enhancing the academic performance of Palestinian universities from the perspective of faculty members. The study population consisted of 1,200 faculty members from An-Najah National University and Khodori University – Tulkarm branch, with a sample of 110 faculty members. The descriptive-analytical approach was employed, and a questionnaire comprising 43 items was administered to the study sample. The results revealed that the role of artificial intelligence in improving the academic performance of Palestinian universities, from the viewpoint of faculty members, was rated as high. The ranking of domains was as follows: service performance came first, followed by academic performance in second place, and research performance in third place. The findings also indicated that the requirements for employing artificial intelligence to enhance academic performance were rated highly. Furthermore, statistically significant differences were found at the significance level in the mean responses of faculty members regarding the role of artificial intelligence and its employment requirements, attributed to gender (in favor of males) and years of service (in favor of more than 10 years). No significant differences were found with respect to academic rank. The originality of this research lies in being one of the first studies to address the role of artificial intelligence in enhancing academic performance in Palestinian universities from the perspective of faculty members, with a focus on multiple dimensions including service, academic, and research performance.
Downloads
References
المراجع العربية:
إبراهيم، خديجة. (2015). تصور مقترح لتفعيل برامج تدريب أعضاء هيئة التدريس لتطوير أدائهم الأكاديمي في ضوء متطلبات مجتمع المعرفة بجامعة سوهاج. مجلة كلية التربية، 31(5)، 1-115.
أبو صافي، سناء؛ القضاة، محمد. (2024). الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي (التحديات والتوجهات)- مراجعة منهجية. دراسات: العلوم التربوية، 51(3)، 201-216.
حماش، نادية؛ الشريف، عمر. (2024). أثر استخدام الذكاء الاصطناعي في كفاءة الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس- دراسة حالة أعضاء هيئة التدريس لجامعة بانتة-1. مجلة الدراسات والبحوث الاقتصادية في الطاقات المتجددة، 11(2)، 270-293.
رشوان، عبد الرحمن؛ قاسم، زينب. (22 ديسمبر، 2022). أثر تطبيق التحوّل الرقمي على الأداء الأكاديمي لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات الفلسطينية. ورقة عمل مقدمة في مؤتمر المعرفة والتكنولوجيا والتحول الرقمي التعليم العالي، اليمن.
الغامدي، عطية. (2024). تصورات أعضاء هيئة التدريس لدور الذكاء الاصطناعي في تطوير الأداء الأكاديمي بجامعة الملك سعود. المجلة السعودية للعلوم التربوية، العدد 17، 43-66.
الكميم، محمد. (2022). أثر التشارك المعرفي في كفاءة الأداء الأكاديمي: دراسة حالة جامعة إقليم سبأ. المجلة العلمية لجامعة إقليم سبأ، 4(2)، 97-150.
مسودي، بشائر. (2018). دور الثقافة التنظيمية في التطوير الأكاديمي (دراسة على الجامعات الفلسطينية العامة في الضفة الغربية). جامعة الخليل، فلسطين.
الموسوي، دعاء؛ علي، راضي. (2022). تأثير تكنولوجيا المعلومات في تقويم الأداء الأكاديمي: دراسة ميدانية لعينة من أكاديمي جامعة البصرة. مجلة الاقتصادي الخليجي، العدد 51، 1-54.
الهندي، رشا. (2022). متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة القاهرة (كلية الدراسات العليا للتربية نموذجاً). العلوم التربوية، 30(3)، 89-134.
المراجع العربية بنظام الرومنة:
Ebrahym, Khdyjh. (2015). tswr mqtrh ltf'eyl bramj tdryb a'eda' hy'eh altdrys lttwyr ada'ehm alakadymy fy dw' mttlbat mjtm'e alm'erfh bjam'eh swhaj. mjlh klyh altrbyh, 31(5), 1-115.
Abw Safy, Sna'؛ Alqdah, Mhmd. (2024). aldka' alastna'ey fy alt'elym al'ealy (althdyat waltwjhat)- mraj'eh mnhjyh. drasat: al'elwm altrbwyh, 51(3), 201-216.
Hmash, Nadyh؛ Alshryf, 'Emr. (2024). athr astkhdam aldka' alastna'ey fy kfa'h alada' alakadymy la'eda' hy'eh altdrys- drash halh a'eda' hy'eh altdrys ljam'eh banth-1. mjlh aldrasat walbhwth alaqtsadyh fy altaqat almtjddh, 11(2), 270-293.
Rshwan, 'Ebd Alrhmn؛ Qasm, Zynb. (22 dysmbr, 2022). athr ttbyq althwl alrqmy 'ela alada' alakadymy la'eda' hy'eh altdrys baljam'eat alflstynyh. wrqh 'eml mqdmh fy m'etmr alm'erfh waltknwlwjya walthwl alrqmy alt'elym al'ealy, alymn.
Alghamdy, 'Etyh. (2024). tswrat a'eda' hy'eh altdrys ldwr aldka' alastna'ey fy ttwyr alada' alakadymy bjam'eh almlk s'ewd. almjlh als'ewdyh ll'elwm altrbwyh, al'edd 17, 43-66.
Alkmym, Mhmd. (2022). athr altshark alm'erfy fy kfa'h alada' alakadymy: drash halh jam'eh eqlym sba. almjlh al'elmyh ljam'eh eqlym sba, 4(2), 97-150.
Mswdy, Bsha'er. (2018). dwr althqafh altnzymyh fy alttwyr alakadymy (drash 'ela aljam'eat alflstynyh al'eamh fy aldfh alghrbyh). jam'eh alkhlyl, flstyn.
Almwswy, D'ea'؛ 'Ely, Rady. (2022). tathyr tknwlwjya alm'elwmat fy tqwym alada' alakadymy: drash mydanyh l'eynh mn akadymy jam'eh albsrh. mjlh alaqtsady alkhlyjy, al'edd 51, 1-54.
Alhndy, Rsha. (2022). mttlbat twzyf aldka' alastna'ey fy alt'elym aljam'ey mn wjhh nzr a'eda' hy'eh altdrys bjam'eh alqahrh (klyh aldrasat al'elya lltrbyh nmwdjaan). al'elwm altrbwyh, 30(3), 89-134.
المراجع الأجنبية:
Coelho, P., Bessa, C., Landeck, J., & Silva, C. (2023). Industry 5.0: The arising of a concept. Procedia Computer Science, 217, 1137-1144.
Frazier, A. T. (2024). Exploring the Dynamics of Artificial Intelligence in Higher Education. Research Issues in Contemporary Education, 9(2), 57-81.
Gill, S. S., Xu, M., Patros, P., Wu, H., Kaur, R., Kaur, K., ... & Buyya, R. (2024). Transformative effects of ChatGPT on modern education: Emerging Era of AI Chatbots. Internet of Things and Cyber-Physical Systems, 4, 19-23.
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Artificial Intelligence and Its Implications in Higher Education. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 7(2), 553-568.
Pacheco-Mendoza, S., Guevara, C., Mayorga-Albán, A., & Fernández-Escobar, J. (2023). Artificial intelligence in higher education: A predictive model for academic performance. Education Sciences, 13(10), 990.
Xia, X., & Li, X. (2022). [Retracted] Artificial Intelligence for Higher Education Development and Teaching Skills. Wireless communications and mobile computing, 2022(1), 7614337.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
مجلة جامعة فلسطين الاهلية للبحوث والدراسات تعتمد رخصة نَسب المُصنَّف 4.0 دولي (CC BY 4.0)