Digital Competencies Among Teachers and Their Relationship to The Motivation of Primary School Students in The Northern District Towards Education, From the Teachers' Perspective
DOI:
https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.267Keywords:
Digital Competencies, Motivation, Developmental Suggestions, Primary SchoolsAbstract
The study aimed to identify the digital competencies of teachers and their relationship with the motivation of elementary school students in the Northern District toward learning, from the teachers’ perspective. Accordingly, the current study adopted a mixed-methods approach: the quantitative method using a questionnaire, and the qualitative method using interviews. The quantitative sample consisted of (362) male and female teachers, while the qualitative sample included (15) teachers. The results revealed a high level of digital competence among teachers, as well as a high level of motivation among students. Furthermore, the findings showed a positive correlation between teachers’ digital competencies and students’ motivation. The interview results also presented several developmental suggestions. The study recommended the need to continuously enhance teachers’ digital skills through updated training programs and to encourage the use of technology in the educational process to motivate students. The originality of the study lies in its focus on a contemporary topic that links teachers’ digital competencies with students’ motivation to learn, employing a mixed-methods approach that enriches the understanding of the relationship between the two variables.
Downloads
References
المراجع العربية:
أبو جودة، البتول؛ الحيلة، محمد. (2023). درجة توافر معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم "ISTE" لدى معلمي المدارس الأساسية في محافظة مأدبا من وجهة نظر المديرين. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي، 43، 905-930.
آل سليم، وجدان؛ محمد، عمرة. (2024). توظيف تكنولوجيا التعليم وعلاقتها برفع مستوى الدافعية للتعلم لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلميهم. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 8(31)، 245-286.
البهنساوي، أحمد؛ غنيم، وائل. (2022). الأداء الأكاديمي باستخدام التكنولوجيا الرقمية وعلاقته باستراتيجيات التنظيم الذاتي والكفاءة الذاتية والدافعية الأكاديمية لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة الدراسات والبحوث التربوية، 2(5)، 29-65.
الحكمانية، سهام؛ إبراهيم، حسام؛ عمار، محمد. (2024). كفايات الذكاء الاصطناعي لدى المعلمين في بعض النماذج المعاصرة وإمكانية الإفادة منها بسلطنة عمان. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 151(1)، 121-154.
زكريا، عبد الستار. (2012). دافعية الإنجاز لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية في ظل فلسفة التدريس بالمقاربة بالكفاءات (دراسة ميدانية على مستوى متوسطات ولاية الوادي(. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة محمد خيضر، الجزائر.
الزهراني، ابتسام. (2024). مهارات المعلم الرقمية في التجربة السعودية: الآليات والتحديات. المجلة الدولية لتكنولوجيا التعليم والمعلومات، 1(4)، 43-52.
شاكر، عبد الملك. (2023). درجة توفر الكفايات الرقمية لدى أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية بالجامعات اليمنية في ضوء التحول الرقمي. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 10(72)، 90-118.
الشرمان، عمران؛ جرادات، عبد الكريم. (2024). الفروق في الدافعية الداخلية والخارجية وأعراض الوسواس القهري لدى طلبة المدارس الثانوية في ضوء بعض المتغيرات. المجلة التربوية الأردنية، 9(1)، 27-51.
الشمري، تهاني. (2024). دافعية التعلم وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى طالبات قسم علم النفس بجامعة حائل. دراسات تربوية ونفسية: مجلة كلية التربية بالزقازيق، 39(138)، 151-185.
صح، ميساء؛ البركات، علي؛ الحوامدة، محمد. (2024). فاعلية استخدام أنموذج التعلم البنائي في تحسين الدافعية نحو القراءة لدى طلبة الصف الثالث الابتدائي. المجلة التربوية الأردنية، 9(1)، 298-323.
العامري، فوزية؛ نجم الدين، حنان. (2022). درجة امتلاك معلمات الدراسات الاجتماعية للكفايات الرقمية في ضوء التحوّل الرقمي في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 6(23)، 61-88.
عبد الله، عبد الباسط. (2024). فاعلية برنامج إلكتروني لتنمية مهارات دمج التكنولوجيا في التعليم لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي بمدينة تعز في ضوء احتياجاتهم التدريبية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة تعز، اليمن.
العلي، لطيفة. (2024). مستوى الكفايات الرقمية اللازمة لإعداد طلاب المرحلة الثانوية في ضوء احتياجات سوق العمل في المملكة العربية السعودية. المجلة العربية للتربية النوعية، 8(30)، 397-432.
كاظم، جؤذر. (2016). دافعية الطلبة نحو الالتحاق بقسم اللغة العربية وعلاقتها بتحصيلهم الدراسي. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 8(25)، 325-339.
ياسين، سامية. (2025). ديناميكيات العوامل المؤثرة على دافعية الطلبة للتعلم: دراسة ثانوية تحليلية في الأبعاد النفسية والاجتماعية والمعرفية. مجلة رابطة التربويين الفلسطينيين للآداب والدراسات التربوية والنفسية، 7(15)، 95-114.
المراجع العربية بنظام الرومنة:
Abw Jwdh, Albtwl؛ Alhylh, Mhmd. (2023). drjh twafr m'eayyr aljm'eyh aldwlyh lltknwlwjya fy alt'elym "ISTE" lda m'elmy almdars alasasyh fy mhafzh madba mn wjhh nzr almdyryn. mjlh athad aljam'eat al'erbyh llbhwth fy alt'elym al'ealy, 43, 905-930.
Al Slym, Wjdan؛ Mhmd, 'Emrh. (2024). twzyf tknwlwjya alt'elym w'elaqtha brf'e mstwa aldaf'eyh llt'elm lda altlbh dwy s'ewbat alt'elm mn wjhh nzr m'elmyhm. almjlh al'erbyh l'elwm ale'eaqh walmwhbh, 8(31), 245-286.
Albhnsawy, Ahmd؛ Ghnym, Wa'el. (2022). alada' alakadymy bastkhdam altknwlwjya alrqmyh w'elaqth bastratyjyat altnzym aldaty walkfa'h aldatyh waldaf'eyh alakadymyh lda tlab almrhlh althanwyh. mjlh aldrasat walbhwth altrbwyh, 2(5), 29-65.
Alhkmanyh, Sham؛ Ebrahym, Hsam؛ 'Emar, Mhmd. (2024). kfayat aldka' alastna'ey lda alm'elmyn fy b'ed alnmadj alm'easrh wemkanyh alefadh mnha bsltnh 'eman. drasat 'erbyh fy altrbyh w'elm alnfs, 151(1), 121-154.
Zkrya, 'Ebd Alstar. (2012). daf'eyh alenjaz lda astad altrbyh albdnyh walryadyh fy zl flsfh altdrys balmqarbh balkfa'at (drash mydanyh 'ela mstwa mtwstat wlayh alwady). (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh mhmd khydr, aljza'er.
Alzhrany, Abtsam. (2024). mharat alm'elm alrqmyh fy altjrbh als'ewdyh: alalyat walthdyat. almjlh aldwlyh ltknwlwjya alt'elym walm'elwmat, 1(4), 43-52.
Shakr, 'Ebd Almlk. (2023). drjh twfr alkfayat alrqmyh lda a'eda' hy'eh altdrys fy klyat altrbyh baljam'eat alymnyh fy dw' althwl alrqmy. mjlh alandls ll'elwm alensanyh walajtma'eyh, 10(72), 90-118.
Alshrman, 'Emran؛ Jradat, 'Ebd Alkrym. (2024). alfrwq fy aldaf'eyh aldakhlyh walkharjyh wa'erad alwswas alqhry lda tlbh almdars althanwyh fy dw' b'ed almtghyrat. almjlh altrbwyh alardnyh, 9(1), 27-51.
Alshmry, Thany. (2024). daf'eyh alt'elm w'elaqtha baltwafq alnfsy lda talbat qsm 'elm alnfs bjam'eh ha'el. drasat trbwyh wnfsyh: mjlh klyh altrbyh balzqazyq, 39(138), 151-185.
Sh, Mysa'؛ Albrkat, 'Ely؛ Alhwamdh, mhmd. (2024). fa'elyh astkhdam anmwdj alt'elm albna'ey fy thsyn aldaf'eyh nhw alqra'h lda tlbh alsf althalth alabtda'ey. almjlh altrbwyh alardnyh, 9(1), 298-323.
Al'eamry, Fwzyh؛ Njm Aldyn, Hnan. (2022). drjh amtlak m'elmat aldrasat alajtma'eyh llkfayat alrqmyh fy dw' althwl alrqmy fy almmlkh al'erbyh als'ewdyh. mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 6(23), 61-88.
'Ebd Allh, 'Ebd Albast. (2024). fa'elyh brnamj elktrwny ltnmyh mharat dmj altknwlwjya fy alt'elym lda m'elmy mrhlh alt'elym alasasy bmdynh t'ez fy dw' ahtyajathm altdrybyh. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh t'ez, alymn.
Al'ely, Ltyfh. (2024). mstwa alkfayat alrqmyh allazmh le'edad tlab almrhlh althanwyh fy dw' ahtyajat swq al'eml fy almmlkh al'erbyh als'ewdyh. almjlh al'erbyh lltrbyh alnw'eyh, 8(30), 397-432.
Kazm, J'edr. (2016). daf'eyh altlbh nhw alalthaq bqsm allghh al'erbyh w'elaqtha bthsylhm aldrasy. mjlh klyh altrbyh alasasyh ll'elwm altrbwyh walensanyh, 8(25), 325-339.
Yasyn, Samyh. (2025). dynamykyat al'ewaml alm'ethrh 'ela daf'eyh altlbh llt'elm: drash thanwyh thlylyh fy alab'ead alnfsyh walajtma'eyh walm'erfyh. mjlh rabth altrbwyyn alflstynyyn lladab waldrasat altrbwyh walnfsyh, 7(15), 95-114.
المراجع الأجنبية:
Dinc, E. (2019). Prospective teachers’ perceptions of barriers to technology integration in education. Contemporary educational technology, 10(4), 381-398.
Drisko, J. W. (2014). Competencies and their assessment. Journal of social work education, 50(3), 414-426.
Howard, J. L., Bureau, J. S., Guay, F., Chong, J. X. Y., & Ryan, R. M. (2021). Student motivation and associated outcomes: A meta-analysis from self-determination theory. Perspectives on Psychological Science, 16(6), 1300–1323.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054.
Tondeur, J., Van Braak, J., Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2017). Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: A systematic review of qualitative evidence. Educational technology research and development, 65(3), 555-575.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
مجلة جامعة فلسطين الاهلية للبحوث والدراسات تعتمد رخصة نَسب المُصنَّف 4.0 دولي (CC BY 4.0)