The Level of Metacognitive Thinking of Graduate Students Laghouat University as a Model

Authors

  • Laith Slaibi PhD student, Psychological Counseling Laboratory and Development of Measurement Tools in the School Environment, Laghouat University (Algeria)
  • Ali Aoun Professor, Mental Health Laboratory, University of Laghouat (Algeria)

DOI:

https://doi.org/10.59994/pau.2024.1.79

Abstract

The current study aims to explore the levels of metacognitive thinking among first-year master's students. The research seeks to identify differences in metacognitive thinking levels based on variables such as gender, specialization, and the educational system. Conducted at Amar Thelidji University in Alaghut, Algeria, the study involved a sample of (120) students. The Arabic version of the Schraw and Dennison Metacognitive Thinking Scale (1994), translated by Abdelnasser Al-Jarrah and Alaa Al-Din Obeidat, was utilized. The questionnaire consists of (52) items distributed across three dimensions. Hypotheses were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Results indicated a high level of metacognitive thinking among first-year master's students in the Faculty of Humanities and Social Sciences. Additionally, no significant differences were found in metacognitive thinking levels based on variables such as gender and specialization. However, differences were observed based on the educational system, favoring students in the classical system. The current study represents a scientific addition regarding the concept of metacognitive thinking, the broad concept encompassing an individual's awareness of their cognitive processes, and their utilization of these processes to facilitate and enhance their learning, as well as improve their memory, through various skills that play a significant role in cognitive activities. Additionally, this study focused on the level of metacognitive thinking among a segment of graduate students, considering their specificity due to their advanced academic stage, which indeed requires a level of metacognitive thinking. The study was conducted on a sample of graduate students at the University of Laghouat, representing the first study of its kind to be applied to the graduate student community at the University of Laghouat.

Keywords:

Metacognitive Thinking, University Student, Laghouat University

References

المراجع العربية:

الجراح، عبد الناصر؛ عبيدات، صلاح. (2011). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك في ضوء بعض المتغيرات. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 7(2)، 145-162.

الحموري، فراس؛ أبو مخ، احمد. (2011). مستوى الحاجة الى المعرفة والتفكير ما وراء المعرفي لدى طلبة البكالوريوس في جامعة اليرموك. مجلة جامعة النجاح لأبحاث العلوم الإنسانية، 25(6)، 1463-1488.

رشيد، أزهار. (2013). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لطلبة جامعة بغداد. مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد 39، 188-218.

زيدان، أمل. (2010). أثر استخدام ما وراء المعرفة في تحصيل طالبات الصف الرابع العام في مادة الأحياء في مركز محافظة نينوي. مجلة التربية والعلم، 17(2)، 215-249.

العبثاني، سالم، البرقان، أحمد. (2014). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى طلبة بعض كليات جامعة حضرموت. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 6(1)، 10-15.

عبد القادر، خالد. (2012). أثر طريقة الاكتشاف الموجه في تنمية التفكير فوق المعرفي والتحصيل الدراسي في الرياضيات لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بمحافظات غزة. مجلة جامعة النجاح لأبحاث العلوم الإنسانية، 26(9)، 2131-2160.

الكحكي، خالد. (2006). الفعالية النسبية لبعض استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية مهارات البرهان الهندسي واختزال قلقه لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الزقازيق، مصر.

المدني، فاطمة. (2007). ما وراء المعرفة وعلاقته بفعالية الذات والتحصيل- دراسة على طلاب وطالبات كلية التربية بجامعة طيبة. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة طيبة، السعودية.

ملحم، سامي. (2010). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. (ط 6)، الأردن، دار الميسرة للنشر والتوزيع.

يعقوب، نافذ. (2014). مستوى التفكير ما وراء المعرفي لدى عينة من طلاب كليات جامعة الملك خالد فرع بيشة بالمملكة العربية السعودية. مجلة جامعة الملك خالد، 1(2)، 313-358.

المراجع العربية بنظام الرومنة:

aljrah, 'ebd alnasr؛ 'ebydat, slah. (2011). mstwa altfkyr ma wra' alm'erfy lda 'eynh mn tlbh jam'eh alyrmwk fy dw' b'ed almtghyrat. almjlh alardnyh fy al'elwm altrbwyh, 7(2), 145-162.

al-Ḥammūrī, Firās ; Abū Mukhkh, Aḥmad. (2011). mustawá al-ḥājah ilá al-Maʻrifah wa-al-tafkīr mā warāʼ al-maʻrifī ladá ṭalabat albkālwryws fī Jāmiʻat al-Yarmūk. Majallat Jāmiʻat al-Najāḥ li-Abḥāth al-ʻUlūm al-Insānīyah, 25 (6), 1463-1488.

rshyd, azhar. (2013). mstwa altfkyr ma wra' alm'erfy ltlbh jam'eh bghdad. mjlh albhwth altrbwyh walnfsyh, al'edd 39, 188-218.

zydan, aml. (2010). athr astkhdam ma wra' alm'erfh fy thsyl talbat alsf alrab'e al'eam fy madh alahya' fy mrkz mhafzh nynwy. mjlh altrbyh wal'elm, 17(2), 215-249.

al'ebthany, salm, albrqan, ahmd. (2014). mstwa altfkyr ma wra' alm'erfy lda tlbh b'ed klyat jam'eh hdrmwt. mjlh alandls ll'elwm alensanyh walajtma'eyh, 6(1), 10-15.

'ebd alqadr, khald. (2012). athr tryqh alaktshaf almwjh fy tnmyh altfkyr fwq alm'erfy walthsyl aldrasy fy alryadyat lda tlbh alsf altas'e alasasy bmhafzat ghzh. mjlh jam'eh alnjah labhath al'elwm alensanyh, 26(9), 2131-2160.

alkhky, khald. (2006). alf'ealyh alnsbyh lb'ed astratyjyat ma wra' alm'erfh fy tnmyh mharat albrhan alhndsy wakhtzal qlqh lda tlamyd almrhlh ale'edadyh. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alzqazyq, msr.

almdny, fatmh. (2007). ma wra' alm'erfh w'elaqth bf'ealyh aldat walthsyl- drash 'ela tlab wtalbat klyh altrbyh bjam'eh tybh. (atrwhh dktwrah ghyr mnshwrh), jam'eh tybh, als'ewdyh.

mlhm, samy. (2010). mnahj albhth fy altrbyh w'elm alnfs. (t 6), alardn, dar almysrh llnshr waltwzy'e.

Yaʻqūb, Nāfidh. (2014). mustawá al-tafkīr mā warāʼ al-maʻrifī ladá ʻayyinah min ṭullāb Kullīyāt Jāmiʻat al-Malik Khālid Farʻ Bīshah bi-al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah. Majallat Jāmiʻat al-Malik Khālid, 1 (2), 313-358.

Downloads

Published

2024-04-01

How to Cite

Slaibi, L. ., & Aoun, A. . (2024). The Level of Metacognitive Thinking of Graduate Students Laghouat University as a Model. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies, 3(1), 79–95. https://doi.org/10.59994/pau.2024.1.79

Issue

Section

Articles