Degree of Government School Principals' Practice of Technological Leadership in the Directorate of Education\ North Hebron from the Teachers' Perspective

Authors

Abstract

The study aimed to identify the degree to which government school principals' practice technological leadership in the Directorate of Education\ North Hebron from the point of view of teachers, as the study population consisted of (2273) male and female teachers, including (1013) male and (1260) male teachers. The study sample was a simple random sample of (132) male and female teachers. The researchers used the questionnaire as a tool for their study, and it consisted of (22) items. The results of the study indicate that the degree to which government school principals’ practice technological leadership in the Directorate of Education/North Hebron from the teachers’ point of view on the overall score came in at a moderate degree, with an arithmetic average of (3.34). The results also indicated that there were no apparent differences in the degree of practicing technological leadership depending on the variables of the study: gender, years of experience, and educational qualification. The researchers recommended involving public school principals in training courses on the concept of technological leadership, its fields, and how to employ technology in this, and providing technological support to schools. The originality of this study lies in its focus on the topic of technological leadership within the Directorates of Education in Palestine in general, and specifically in North Hebron, as it represents an innovative and practical step implemented by the Ministry of Education.

Keywords:

Technological leadership, School Principals, Directorate of Education\ North Hebron

References

المراجع العربية:

أبو خيران، أشرف؛ الطيطي، محمد؛ الزير، لميس. (2021). دور الإدارة الإلكترونية في تحسين أداء مديري المدارس الحكومية في محافظة بيت لحم. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الإلكتروني، 9(15)، 16-36.

الأغبري، عبد الصمد؛ الملحم، عبد اللطيف. (2020). مدى تقدير ممارسة معايير القيادة التكنولوجية بمدارس التعليم العام في محافظة الأحساء بالمملكة العربية السعودية: دراسة ميدانية لقياداته. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 21(1)، 159 -201.

الأقطش، نور (2019). أثر ممارسات القيادة الالكترونية على الابداع الاستراتيجي. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

ابن منظور، جمال الدين. (1996). لسان العرب. تحقيق عامر أحمد حيدر. بيروت، دار الكتب العلمية للطباعة والنشر.

آل كردم، مفرح. (2016). واقع ممارسة سلوكيات القيادة التكنولوجية لدى قادة المدارس الثانوية بمنطقة عسير من وجهة نظر المعلمين. مجلة التربية – جامعة الأزهر، 2(167)، 143-175.

حسان، محمود؛ العجمي، محمد. (2013). الإدارة التربوية. (ط 3)، عمّان، دار المسيرة لنشر والتوزيع.

الشرمان، عاطف؛ خطاب، إيفيت. (2018). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية للقيادة التكنولوجية وعلاقتها بدرجة قيادة التغيير في مدارسهم من وجهة نظر المعلمين في العاصمة عمان. مجلة دراسات، العلوم التربوية، 45(4)، 557-579.

الزهراني، سعيد. (2013). معوقات تطبيق الإدارة الإلكترونية بمكاتب الرئاسة العامة لرعاية الشباب. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

سعادة، نانسي. (2022). درجة ممارسة القيادة التكنولوجية لدى مديري المدارس الأساسية في لواء قصبة عمان في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الشرق الأوسط، عمان.

الطشة، غنيم. (2013). متطلبات تطبيق الإدارة الإلكترونية في وزارة التربية والتعليم في دولة الكويت من وجهة نظر العاملين. مجلة كلية التربية، 1(37)، 398-418.

الطنطاوي، حنان. (2021). مستوى ممارسة مديري المدارس الحكومية في محافظة جرش لأساليب القيادة التكنولوجية من وجهة نظر المعلمين. المجلة العربية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 10،1-33.

عامر، طارق. (2007). الإدارة الالكترونية: نماذج معاصرة. مصر، دار السحاب للنشر.

عريان، فاطمة. (2018). درجة ممارسة مديري مدارس منطقة حولي التعليمية للقيادة التكنولوجية وعلاقتها بدرجة قيادة التغيير في مدارسهم. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة آل البيت، الأردن.

المالكي، عادل؛ اليزيدي، نايف، اليزيدي؛ عبد الرحمن، الطويرقي، وليد؛ والجهني، عبيد الله. (2021). درجة تطبيق القيادة التكنولوجية في المدارس الثانوية بجدة في ضوء جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين. مجلة كلية التربية، 37 (10)، 276 -320.

مراد، عوده. (2014). واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وعوائق في التدريس لدى معلمي ومعلمات مدارس تربية لواء الشوبك / الأردن. مجلة البلقاء للبحوث والدراسات، 1(17)، 95-115.

محمود، فاطمة هاشم خالد. (2023). واقع ممارسة مديري المدارس الحكومية الأردنية لمعايير القيادة التكنولوجية وعلاقتها بدافعية الإنجاز الوظيفي من وجهة نظرهم. مجلة البلقاء للبحوث والدراسات، المجلد (25)، 58-80.

معهد الأبحاث التطبيقية. (2009). دراسة التجمعات السكانية والاحتياجات التطويرية في محافظة الخليل. رام الله، معهد الأبحاث التطبيقية.

المومني، نهلا. (2008). الجرائم المعلوماتية. الأردن، دار الثقافة والنشر والتوزيع.

النواجي، لمى. (2020). درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية في الأردن للقيادة التكنولوجية وعلاقتها بمستوى الاتصال الإداري من وجهة نظر المعلمين. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة عمان العربية، عمان.

الهدلق، عبد الله. (2012). واقع تطبيق تقنية المعلومات في مجالات الإدارة المدرسية لدى طلاب الماجستير بقسم الإدارة التربوية بجامعة الملك سعود. مجلة رسالة التربية وعلم النفس، 38، 79-137.

يحيى، ربى. (2022). درجة ممارسة الإدارة الإلكترونية لدى مديري المدارس الحكومية وعلاقتها باليقظة الاستراتيجية من وجهة نظر المعلمين في عمان. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

أونروا (2021). المعايير الوطنية لمديري المدارس، القدس، الأونروا.

المراجع العربية بنظام الرومنة:

Abw Khyran, Ashrf؛ Altyty, Mhmd؛ Alzyr, Lmys. (2021). dwr aledarh alelktrwnyh fy thsyn ada' mdyry almdars alhkwmyh fy mhafzh byt lhm. almjlh alflstynyh llt'elym almftwh walt'elm alelktrwny, 9(15), 16-36.

Alaghbry, 'Ebd Alsmd؛ Almlhm, 'Ebd Alltyf. (2020). mda tqdyr mmarsh m'eayyr alqyadh altknwlwjyh bmdars alt'elym al'eam fy mhafzh alahsa' balmmlkh al'erbyh als'ewdyh: drash mydanyh lqyadath. mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 21(1), 159 -201.

Alaqtsh, Nwr (2019). athr mmarsat alqyadh alalktrwnyh 'ela alabda'e alastratyjy. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alshrq alawst, alardn.

Abn Mnzwr, Jmal Aldyn. (1996). lsan al'erb. thqyq 'eamr ahmd hydr. byrwt, dar alktb al'elmyh lltba'eh walnshr.

Al Krdm, Mfrh. (2016). waq'e mmarsh slwkyat alqyadh altknwlwjyh lda qadh almdars althanwyh bmntqh 'esyr mn wjhh nzr alm'elmyn. mjlh altrbyh – jam'eh alazhr, 2(167), 143-175.

Hsan, Mhmwd؛ Al'ejmy, Mhmd. (2013). aledarh altrbwyh. (t 3), 'eman, dar almsyrh lnshr waltwzy'e.

Alshrman, 'Eatf؛ Khtab, Eyfyt. (2018). drjh mmarsh mdyry almdars althanwyh llqyadh altknwlwjyh w'elaqtha bdrjh qyadh altghyyr fy mdarshm mn wjhh nzr alm'elmyn fy al'easmh 'eman. mjlh drasat, al'elwm altrbwyh, 45(4), 557-579.

Alzhrany, S'eyd. (2013). m'ewqat ttbyq aledarh alelktrwnyh bmkatb alr'eash al'eamh lr'eayh alshbab. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh am alqra, almmlkh al'erbyh als'ewdyh.

S'eadh, Nansy. (2022). drjh mmarsh alqyadh altknwlwjyh lda mdyry almdars alasasyh fy lwa' qsbh 'eman fy zl ja'ehh kwrwna mn wjhh nzr alm'elmyn. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh). jam'eh alshrq alawst, 'eman.

Altshh, Ghnym. (2013). mttlbat ttbyq aledarh alelktrwnyh fy wzarh altrbyh walt'elym fy dwlh alkwyt mn wjhh nzr al'eamlyn. mjlh klyh altrbyh, 1(37), 398-418.

Altntawy, Hnan. (2021). mstwa mmarsh mdyry almdars alhkwmyh fy mhafzh jrsh lasalyb alqyadh altknwlwjyh mn wjhh nzr alm'elmyn. almjlh al'erbyh ll'elwm alensanyh walajtma'eyh, al'edd 10,1-33.

'Eamr, Tarq. (2007). aledarh alalktrwnyh: nmadj m'easrh. msr, dar alshab llnshr.

'Eryan, Fatmh. (2018). drjh mmarsh mdyry mdars mntqh hwly alt'elymyh llqyadh altknwlwjyh w'elaqtha bdrjh qyadh altghyyr fy mdarshm. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh al albyt, alardn.

Almalky, 'Eadl؛ Alyzydy, Nayf, Alyzydy؛ 'Ebd Alrhmn, Altwyrqy, Wlyd؛ Waljhny, 'Ebyd Allh. (2021). drjh ttbyq alqyadh altknwlwjyh fy almdars althanwyh bjdh fy dw' ja'ehh kwrwna mn wjhh nzr alm'elmyn. mjlh klyh altrbyh, 37 (10), 276 -320.

Mrad, 'Ewdh. (2014). waq'e astkhdam tknwlwjya alm'elwmat walatsal w'ewa'eq fy altdrys lda m'elmy wm'elmat mdars trbyh lwa' alshwbk / alardn. mjlh alblqa' llbhwth waldrasat, 1(17), 95-115.

Mhmwd, Fatmh Hashm Khald. (2023). waq'e mmarsh mdyry almdars alhkwmyh alardnyh lm'eayyr alqyadh altknwlwjyh w'elaqtha bdaf'eyh alenjaz alwzyfy mn wjhh nzrhm. mjlh alblqa' llbhwth waldrasat, almjld (25), 58-80.

M'ehd Alabhath Alttbyqyh. (2009). drash altjm'eat alskanyh walahtyajat alttwyryh fy mhafzh alkhlyl. ram allh, m'ehd alabhath alttbyqyh.

Almwmny, Nhla. (2008). aljra'em alm'elwmatyh. alardn, dar althqafh walnshr waltwzy'e.

Alnwajy, Lma. (2020). drjh mmarsh mdyry almdars alhkwmyh fy alardn llqyadh altknwlwjyh w'elaqtha bmstwa alatsal aledary mn wjhh nzr alm'elmyn. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh). jam'eh 'eman al'erbyh, 'eman.

Alhdlq, 'Ebd Allh. (2012). waq'e ttbyq tqnyh alm'elwmat fy mjalat aledarh almdrsyh lda tlab almajstyr bqsm aledarh altrbwyh bjam'eh almlk s'ewd. mjlh rsalh altrbyh w'elm alnfs, 38, 79-137.

Yhya, Rba. (2022). drjh mmarsh aledarh alelktrwnyh lda mdyry almdars alhkwmyh w'elaqtha balyqzh alastratyjyh mn wjhh nzr alm'elmyn fy 'eman. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alshrq alawst, alardn.

Awnrwa (2021). alm'eayyr alwtnyh lmdyry almdars, alqds, alawnrwa.

المراجع الأجنبية:

Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Samah, B. A., & Fooi, F. S. (2008). School leadership and information communication technology. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 7(4), 82-91.

Banoglu, K. (2011). School Principals' Technology Leadership Competency and Technology Coordinatorship. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(1), 208-213.

Duncan, J. A. (2011). An assessment of principals' technology leadership: A statewide survey: Virginia Commonwealth University.

Jad, K. K., Kheir-El-Din, A., & Samir, Y. M. (2020). The Effect of Green Transformational Leadership on Organizational Citizenship Behavior: An Applied Study on the Information Technology Organizations in Egypt, Scientific Journal of Economics and Trade, vol. 3, 769 – 798.

Banoğlu, K., Vanderlinde, R., Çetin, M., & Aesaert, K. (2023). Role of school principals’ technology leadership practices in building a learning organization culture in public K-12 schools. Journal of School Leadership, 33(1), 66-91.‏

Redish, T. & Chan, T. C. (2007). Technology leadership: Aspiring administrators’ perceptions of their leadership preparation program. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 6 (123-139).

Sezgin, F. & Emre, E. R. (2016). Teacher perception of school principal interpersonal communication style: A qualitative study of a Turkish primary school. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 10-19.

Voogt, J., & Knezek, G. (Eds.). (2008). International handbook of information technology in primary and secondary education (Vol. 20). Springer Science & Business Media.‏

Yu, C. & Durrington, V. A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators' perceived ability to perform the standards. NASSP Bulletin, 90 (4), 301-317.

Downloads

Published

2024-09-10

How to Cite

Abu Khayran, A. ., Abu Fara, A. ., & Abu Samra, M. . (2024). Degree of Government School Principals’ Practice of Technological Leadership in the Directorate of Education\ North Hebron from the Teachers’ Perspective. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies. Retrieved from https://journal.paluniv.edu.ps/index.php/journal/article/view/124

Issue

Section

Articles