Proposed Framework for Developing Digital Skills among Lower Basic Stage Teachers in Light of Digital Transformation
DOI:
https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.187Keywords:
Digital Skills, Digital Transformation, Lower Basic Stage Teachers, Public Schools in Bethlehem GovernorateAbstract
The study aimed to propose a framework for developing digital skills among lower basic stage teachers in light of the digital transformation in public schools in Bethlehem Governorate. To achieve this goal, the developmental descriptive approach was adopted using the Delphi method in three rounds to identify the required digital skills. The sample included 17 specialized experts in addition to a random sample of 222 male and female teachers. The results identified 35 essential digital skills distributed across six main domains: utilizing virtual classrooms, word processing, digital assessment, digital communication and research, employing multimedia, and digital games. The findings also revealed variations in teachers’ levels of digital skills, with virtual classroom skills ranking first, while digital games ranked last. Based on these results, the study proposed a developmental framework that includes a set of programs and practical methods to enhance these skills in line with the requirements of digital transformation. The originality and scientific contribution of this study lie in its pioneering role in diagnosing the reality of teachers’ digital skills and in formulating a comprehensive reference framework and developmental model that contribute to strengthening their readiness for the requirements of digital transformation and modern education.
Downloads
References
المراجع العربية:
أبو مطلق، هناء؛ وابراهيم، عمر. (2023). أثر برنامج تعليمي قائم على التعلم الذاتي لتنمية المهارات الرقمية لدى طلبة جامعة الأقصى. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 7(40)، 65-48.
الأمم المتحدة. (2020). ضمان جودة التعلم الرقمي العام وتحسينها للجميع. الأمم المتحدة، متوفر على الرابط: https://www.un.org/
بعطوط، صفاء. (2020). تصور مقترح للكفايات التقنية الرقمية ومتطلبات القرن الحادي والعشرون معلمات التربية الفنية في ضوء احتياجاتهن التدريبية. مجلة الشمال للعلوم الإنسانية، جامعة الحدود الشمالية، 5 (1)، 207 -235.
بني دومي، حسن. (2010). درجة تقدير معلمي العلوم أهمية الكفايات التكنولوجية التعليمية في تحسين أدائهم المهني. مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية، 26(3) ،439-481.
الرنتيسي، درويش؛ صندوقة، رجاء. (2022). دور المدارس الفلسطينية في تنمية ثقافة التعليم الإلكتروني لدى طلبتها من وجهة نظر المعلمين في ظل جائحة كورونا في غزة. مجلة العلوم التربوية والدراسات الإنسانية، (27)، 248-270.
الزين، أميمة. (2016). التحوّل الرقمي لعصر التعلم الرقمي تقدم معرفي أم تقهقر منهجي. بحث مقدم إلى المؤتمر الدولي الحادي عشر بعنوان "التعلم في عصر التكنولوجيا الرقمية"، مركز جيل البحث العلمي، طرابلس، 9-24.
الشمري، ثاني. (2019). دور التعلم الرقمي في التنمية المهنية للمعلمين. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، 3(7)، 25-42.
العامري، فوزية؛ نجم الدين، حنان. (2022). درجة امتلاك معلمات الدّراسات الاجتماعيّة للكفايات الرَّقميّة في ضوء التحوّل الرقمي في المملكة العربية السعودية. (2022). مجلة العلوم التربوية والنفسية، 6(23)، 61-88.
عبد الحميد، يوسف؛ شعبان، سحر. (2022). المهارات الرقمية إعادة التفكير في التعليم والتدريب في العصر الرقمي: المهارات الرقمية والنماذج الجديدة للتعلم. مجلة كلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية، 27(3)، 15-60.
العبد الله، فواز. (2018). درجة توافر مهارات تكنولوجيا التعليم لدى معلمي الصف في مرحلة التعليم الأساسي (الحلقة الأولى) في مدارس محافظة دمشق. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة البعث، سورية.
العصامي، عبير. (2023). تصور مقترح لتطوير الكفايات الرقمية لمعلمي مرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة الغربية في ضوء التحوّل الرقمي. مجلة علمية محكمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية، 42(197)، 351-402.
علي، زينب. (2019). معلم العصر الرقمي: الطموحات والتحديات. المجلة التربوية - كلية التربية، 68 (68)، 3117- 3122.
كليبي، رشا. (2021). استخدام طريقة دلفاي في بناء قائمة مقترحة بالكفايات الرقمية اللازمة لمعلمي العلوم في ضوء التحول نحو التعليم الرقمي. مجلة التربية العربية لدول الخليج، 42(161)، 37-56.
محمد، محمود؛ والحربي، هيا. (2016). مهارات المعلم في ظل عصر الثورة الرقمية وطرق تنميتها. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الاميرة بنت عبد الرحمن، السعودية.
المفتي، محمد. (2021). المناهج ومهارات القرن الحادي والعشرين Curricula and skills of the twenty-first century. المجلة الدولية للمناهج والتربية التكنولوجية، 2(1)، 44-48.
نصر، عزة؛ بغدادي، منار. (2021)، تحسين الثقافة التنظيمية لدعم التحوّل الرقمي بمدارس التعليم الثانوي العام في مصر: تصور مقترح. مجلة كلية التربية، 18(106)، 87-200.
اليامي، هدى. (2020). برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات التدريس الرقمي لدى معلمات التعليم العام بالمملكة العربية السعودية. التربية (الأزهر)، 39(185)، 11-61.
المراجع العربية بنظام الرومنة:
Abw Mtlq, Hna'؛ Wabrahym, 'Emr. (2023). athr brnamj t'elymy qa'em 'ela alt'elm aldaty ltnmyh almharat alrqmyh lda tlbh jam'eh alaqsa. mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 7(40), 65-48.
Alamm Almthdh. (2020). dman jwdh alt'elm alrqmy al'eam wthsynha lljmy'e. alamm almthdh, mtwfr 'ela alrabt: https://www.un.org/
B'etwt, Sfa'. (2020). tswr mqtrh llkfayat altqnyh alrqmyh wmttlbat alqrn alhady wal'eshrwn m'elmat altrbyh alfnyh fy dw' ahtyajathn altdrybyh. mjlh alshmal ll'elwm alensanyh, jam'eh alhdwd alshmalyh, 5 (1), 207 -235.
Bny Dwmy, Hsn. (2010). drjh tqdyr m'elmy al'elwm ahmyh alkfayat altknwlwjyh alt'elymyh fy thsyn ada'ehm almhny. mjlh jam'eh dmshq ll'elwm altrbwyh walnfsyh, 26(3) ,439-481.
Alrntysy, Drwysh؛ Sndwqh, Rja'. (2022). dwr almdars alflstynyh fy tnmyh thqafh alt'elym alelktrwny lda tlbtha mn wjhh nzr alm'elmyn fy zl ja'ehh kwrwna fy ghzh. mjlh al'elwm altrbwyh waldrasat alensanyh, (27), 248-270.
Alzyn, Amymh. (2016). althwl alrqmy l'esr alt'elm alrqmy tqdm m'erfy am tqhqr mnhjy. bhth mqdm ela alm'etmr aldwly alhady 'eshr b'enwan "alt'elm fy 'esr altknwlwjya alrqmyh", mrkz jyl albhth al'elmy, trabls, 9-24.
Alshmry, Thany. (2019). dwr alt'elm alrqmy fy altnmyh almhnyh llm'elmyn. almjlh al'erbyh ll'elwm Altrbwyh Walnfsyh, 3(7), 25-42.
Al'eamry, Fwzyh؛ Njm Aldyn, Hnan. (2022). drjh amtlak m'elmat aldrasat alajtma'eyh llkfayat alrَqmyh fy dw' althwl alrqmy fy almmlkh al'erbyh als'ewdyh. (2022). mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 6(23), 61-88.
'Ebd Alhmyd, Ywsf؛ Sh'eban, Shr. (2022). almharat alrqmyh e'eadh altfkyr fy alt'elym waltdryb fy al'esr alrqmy: almharat alrqmyh walnmadj aljdydh llt'elm. mjlh klyh alkhdmh alajtma'eyh lldrasat walbhwth alajtma'eyh, 27(3), 15-60.
Al'ebd Allh, Fwaz. (2018). drjh twafr mharat tknwlwjya alt'elym lda m'elmy alsf fy mrhlh alt'elym alasasy (alhlqh alawla) fy mdars mhafzh dmshq. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alb'eth, swryh.
Al'esamy, 'Ebyr. (2023). tswr mqtrh lttwyr alkfayat alrqmyh lm'elmy mrhlh alt'elym althanwy al'eam bmhafzh alghrbyh fy dw' althwl alrqmy. mjlh 'elmyh mhkmh llbhwth altrbwyh walnfsyh walajtma'eyh, 42(197), 351-402.
'Ely, Zynb. (2019). m'elm al'esr alrqmy: altmwhat walthdyat. almjlh altrbwyh - klyh altrbyh, 68 (68), 3117- 3122.
Klyby, Rsha. (2021). astkhdam tryqh dlfay fy bna' qa'emh mqtrhh balkfayat alrqmyh allazmh lm'elmy al'elwm fy dw' althwl nhw alt'elym alrqmy. mjlh altrbyh al'erbyh ldwl alkhlyj, 42(161), 37-56.
Mhmd, Mhmwd؛ Walhrby, Hya. (2016). mharat alm'elm fy zl 'esr althwrh alrqmyh wtrq tnmytha. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alamyrh bnt 'ebd alrhmn, als'ewdyh.
Almfty, Mhmd. (2021). almnahj wmharat alqrn alhady wal'eshryn Curricula and skills of the twenty-first century. almjlh aldwlyh llmnahj waltrbyh altknwlwjyh, 2(1), 44-48.
Nsr, 'Ezh؛ Bghdady, Mnar. (2021), thsyn althqafh altnzymyh ld'em althwl alrqmy bmdars alt'elym althanwy al'eam fy msr: tswr mqtrh. mjlh klyh altrbyh, 18(106), 87-200.
Alyamy, Hda. (2020). brnamj tdryby mqtrh ltnmyh mharat altdrys alrqmy lda m'elmat alt'elym al'eam balmmlkh al'erbyh als'ewdyh. altrbyh (alazhr), 39(185), 11-61.
المراجع الأجنبية:
Alenezi, M. (2023). Digital learning and digital institution in higher education. Education Sciences, 13(1), 88.
Ardiana, E., & Ananda, A. (2022). The effect of using the Tiktok application as a learning media on the activeness and learning outcomes of class XI Social Sciences students in Sociology subjects at SMA N 1 Ampek Angkek. LANGGAM: International Journal of Social Science Education, Art and Culture, 1(2), 22-29.
Bilyalova, A. A., Salimova, D. A., & Zelenina, T. I. (2019, May). Digital transformation in education. In International conference on integrated science (pp. 265-276). Cham: Springer International Publishing.
Elfeky, A. I. M., & Elbyaly, M. Y. H. (2023). The impact of virtual classrooms on the development of digital application skills among teachers of digital skills in Najran region. Ann. For. Res, 66(1), 2044-2056.
Maksimovic, J., & Dimic, N. (2016). Digital technology and teachers' competence for its application in the classroom. Research in Pedagogy, 6(2), 59-71.
Malhotra, R., & Verma, N. (2020). An impact of using multimedia presentations on engineering education. Procedia Computer Science, 172, 71-76.
Seufert, S., Guggemos, J., & Tarantini, E. (2020). Online professional learning communities for developing teachers’ digital competences. In Technology Supported Innovations in School Education (pp. 159-173). Cham: Springer International Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
مجلة جامعة فلسطين الاهلية للبحوث والدراسات تعتمد رخصة نَسب المُصنَّف 4.0 دولي (CC BY 4.0)