The Role of Technology and Artificial Intelligence in Education and Innovation from the Perspective of Public-School Teachers in Bethlehem Governorate
DOI:
https://doi.org/10.59994/pau.2025.SI.341Keywords:
Technology, Artificial Intelligence, Learning, Innovation, Public SchoolsAbstract
This study aimed to identify the role of technology and artificial intelligence (AI) in education and innovation from the perspective of public-school teachers in Bethlehem Governorate. The study employed a quantitative approach and used a questionnaire as the main tool for data collection. The sample consisted of 250 male and female teachers selected through the available sampling method. The results showed that the role of technology and AI in education and innovation was of a high degree. It was also found that enhancing teachers’ experiences in integrating technology and AI into educational curricula to achieve advanced learning objectives was rated highly, as were the challenges teachers face in this field. Moreover, directing training and support to meet teachers’ individual needs in using technology and AI was also found to be of a high degree. The study recommended focusing on identifying tasks that can be implemented through AI, such as automated grading and providing instant feedback to students, and assessing the effectiveness of these tools in saving teachers’ time and enabling them to focus on more essential tasks such as lesson planning and providing individual student support. It also emphasized the need to analyze factors hindering the use of these technologies, such as lack of training, resistance to change, and financial constraints, and to propose practical solutions such as designing specialized training programs to prepare teachers for the use of AI in education and developing comprehensive training curricula that address their needs. The originality of the study lies in its examination of the educational reality in Bethlehem Governorate from a new field-based perspective. It highlights teachers’ attitudes toward employing technology and AI in education and innovation, contributing to bridging a local knowledge gap and providing a practical vision for developing education in Palestine.
Downloads
References
المراجع العربية:
إبراهيم، منال. (2021). مدى تضمين تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأخلاقياته بمقررات الفيزياء للمرحلة الثانوية. مجلة العلوم التربوية، 29(2)، 15-68.
أبو سويرح، أحمد؛ عسقول، محمد؛ الرنتيسي، محمد. (2022). فاعلية تدريس وحدة إلكترونية مقترحة في الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات البرمجة لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بمحافظات غزة. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 30(5)، 67-102.
آل مداوي، عبير. (2022). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في عمليات إدارة المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك خالد. مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، 9(3)، 138-170.
البقمي، بدر؛ العماري، عبدالله. (2022). أثر استخدام الفيديو التفاعلي في تنمية مهارات البرمجة في لغة python لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمحافظة تربة. مجلة كلية التربية، 38(8)، 61-93.
الحاسي، أريج. (2022). التحول الرقمي في الجامعات الليبية أثناء جائحة كارونا وعلاقته بالتنمية المستدامة. مجلة التطوير العلمي للدراسات والبحوث، العدد 7، 134-155.
الحسيني، بشاير. (2023). دور الذكاء الاصطناعي في تعليم العلوم لتلاميذ المرحلة الابتدائية لتحقيق رؤية دولة الكويت 2035. المجلة التربوية لكلية التربية بجامعة سوهاج، 108(108)، 153-176.
سليم، نيفين. (2023). المعوقات التي تواجه معلمي المرحلة الأساسية عند تدريس مادة الحاسوب خلال جائحة كورونا بلواء البادية الشمالية الشرقية بمحافظة المفرق في ضوء بعض المتغيرات المختارة "الجندر، الخبرة". مجلة كلية التربية، 39(1)، 68-107.
السيد، إيمان. (2020). استخدام طلاب كلية الهندسة بجامعة القاهرة للذكاء الاصطناعي في دعم العملية التعليمية والعوامل المؤثرة في تقبلهم له في ضوء نظرية (UTAUT). مجلة العلوم التربوية، 28(3)، 493-534.
السيد، محمد؛ أبو دنيا، عبد الجواد. (2023). تصميم بيئة تعلم رقمية قائمة على تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتنمية بعض مهارات التدريس الرقمية والتقبل التكنولوجي لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية جامعة الأزهر. الجمعية المصرية للتنمية التكنولوجية، 4(11)، 70-205.
السيد، محمد؛ مهدي، فاطمة. (2023). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم "أطر نظرية- تطبيقات عملية- تجارب دولية". القاهرة، المركز الأكاديمي العربي للنشر والتوزيع.
شعبان، أماني. (2021). الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته في التعليم العالي. المجلة التربوية لكلية التربية بجامعة سوهاج، 84(84)، 1-23.
الشيخ، مصطفى. (2022). إطار تنمية مهنية مستقبلي قائم على تكنولوجيا الرأسمعرفية لتطوير ممارسات تدريس العلوم المستندة إلى تطبيقات الذكاء الاصطناعي لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي. مجلة دراسات في المناهج وطرق التدريس، العدد 254، 67-188.
صالح، فاتن. (2009). أثر تطبيق الذكاء الاصطناعي والذكاء العاطفي على جودة اتخاذ القرارات. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
عبد الحكيم، منى. (2023). فاعلية برنامج تدريبي باستخدام استراتيجية التعلم معا التعاونية لإكساب مهارات القصة الرقمية التعليمية لطلاب التعليم الأساسي بكلية التربية- جامعة أسيوط. المجلة العلمية لكلية التربية، 39(2)، 1-65.
العتل، محمد؛ العنزي، إبراهيم؛ العجمي، عبد الرحمن. (2021). دور الذكاء الاصطناعي (AI) في التعليم من وجهة نظر طلبة كلية التربية الأساسية بدولة الكويت. مجلة الدراسات والبحوث التربوية، 1(1)، 30-64.
العمري، زهور. (2019). أثر استخدام روبوت دردشة للذكاء الاصطناعي لتنمية الجوانب المعرفية في مادة العلوم لدى طالبات في المرحلة الابتدائية. المجلة السعودية للعلوم التربوية، العدد 64، 23-48.
العوفي، حنان؛ الرحيلي، تغريد. (2022). إمكانية توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية القدرات الابتكارية في تدريس مقرر الرياضيات لدى طالبات المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمات في المدينة المنورة. المجلة العربية للتربية النوعية، 5(20)، 157-202.
الغامدي، سامية؛ الفراني، لينا. (2020). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مدارس التربية الخاصة بمدينة جدة من وجهة نظر المعلمات والاتجاه نحوها. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 8(1)، 57-76.
القحطاني، أمل؛ الدايل، صفية. (2021). مستوى الوعي المعرفي بمفاهيم الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته في التعليم لدى طالبات جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن واتجاهاتهم. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 22(1)، 163-192.
كاظم، أمل (2019). الذكاء الاصطناعــــــــي فــــي التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة بغداد. المؤتمر العلمي الدول الأول للدراسات الإنسانية، الذكاء والقدرات العقليـــــة، بغداد، مركز البحوث النفسية.
الكبيسي، عامر. (2019). دراسات حول مداخل التنمية المستدامة. الرياض، دار جامعة نايف للنشر.
الكنعان، هدى. (2021). مستوى وعي معلمات العلوم قبل الخدمة بتوظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم العلوم. التربية (الأزهر)، 40(191)، 409-429.
محمود، إيمان. (2020). أثر تفاعل بعض نظم الذكاء الاصطناعي والمستوى الدراسي على الوعي الذاتي وجودة الحياة لدى عينة من طلاب المرحلة العمرية 16-17 سنة. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، العدد 19، 259-298.
المصري، إيمان؛ الطراونة، اخليف. (2021). واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي الداعمة لتحول الجامعات الأردنية الحكومية إلى جامعات منتجة من وجهة نظر القيادات الأكاديمية. مجلة كلية التربية، 37(11)، 121-145.
مهدي، فاطمة محمد (2023). الذكاء الاصطناعــــي وتطبيقاتــــــه في تطوير الإدارة المدرسيــــــة، الأسس الفكريــــــــة، والتطبيقات التعليميــــــــة، والتجارب والخبرات العربية والأجنبية. القاهرة، المركز الأكاديمي العربي للنشر والتوزيع.
المراجع العربية بنظام الرومنة:
Ebrahym, Mnal. (2021). mda tdmyn ttbyqat aldka' alastna'ey wakhlaqyath bmqrrat alfyzya' llmrhlh althanwyh. mjlh al'elwm altrbwyh, 29(2), 15-68.
Abw Swyrh, Ahmd؛ 'Esqwl, Mhmd؛ Alrntysy, Mhmd. (2022). fa'elyh tdrys whdh elktrwnyh mqtrhh fy aldka' alastna'ey ltnmyh mharat albrmjh lda talbat alsf altas'e alasasy bmhafzat ghzh. mjlh aljam'eh aleslamyh lldrasat altrbwyh walnfsyh, 30(5), 67-102.
Al Mdawy, 'Ebyr. (2022). waq'e astkhdam ttbyqat aldka' alastna'ey fy 'emlyat edarh alm'erfh mn wjhh nzr a'eda' hy'eh altdrys bjam'eh almlk khald. mjlh jam'eh almlk khald ll'elwm altrbwyh, 9(3), 138-170.
Albqmy, Bdr؛ Al'emary, 'Ebdallh. (2022). athr astkhdam alfydyw altfa'ely fy tnmyh mharat albrmjh fy lghh python lda tlab alsf alawl almtwst bmhafzh trbh. mjlh klyh altrbyh, 38(8), 61-93.
Alhasy, Aryj. (2022). althwl alrqmy fy aljam'eat allybyh athna' ja'ehh karwna w'elaqth baltnmyh almstdamh. mjlh alttwyr al'elmy lldrasat walbhwth, al'edd 7, 134-155.
Alhsyny, Bshayr. (2023). dwr aldka' alastna'ey fy t'elym al'elwm ltlamyd almrhlh alabtda'eyh lthqyq r'eyh dwlh alkwyt 2035. almjlh altrbwyh lklyh altrbyh bjam'eh swhaj, 108(108), 153-176.
Slym, Nyfyn. (2023). alm'ewqat alty twajh m'elmy almrhlh alasasyh 'end tdrys madh alhaswb khlal ja'ehh kwrwna blwa' albadyh alshmalyh alshrqyh bmhafzh almfrq fy dw' b'ed almtghyrat almkhtarh "aljndr, alkhbrh". mjlh klyh altrbyh, 39(1), 68-107.
Alsyd, Eyman. (2020). astkhdam tlab klyh alhndsh bjam'eh alqahrh lldka' alastna'ey fy d'em al'emlyh alt'elymyh wal'ewaml alm'ethrh fy tqblhm lh fy dw' nzryh (UTAUT). mjlh al'elwm altrbwyh, 28(3), 493-534.
Alsyd, Mhmd؛ Abw Dnya, 'Ebd Aljwad. (2023). tsmym by'eh t'elm rqmyh qa'emh 'ela ttbyqat aldka' alastna'ey ltnmyh b'ed mharat altdrys alrqmyh waltqbl altknwlwjy lda altlab alm'elmyn bklyh altrbyh jam'eh alazhr. aljm'eyh almsryh lltnmyh altknwlwjyh, 4(11), 70-205.
Alsyd, Mhmd؛ Mhdy, Fatmh. (2023). ttbyqat aldka' alastna'ey fy alt'elym "atr nzryh- ttbyqat 'emlyh- tjarb dwlyh". alqahrh, almrkz alakadymy al'erby llnshr waltwzy'e.
Sh'eban, Amany. (2021). aldka' alastna'ey wttbyqath fy alt'elym al'ealy. almjlh altrbwyh lklyh altrbyh bjam'eh swhaj, 84(84), 1-23.
Alshykh, Mstfa. (2022). etar tnmyh mhnyh mstqbly qa'em 'ela tknwlwjya alrasm'erfyh lttwyr mmarsat tdrys al'elwm almstndh ela ttbyqat aldka' alastna'ey lda m'elmy mrhlh alt'elym alasasy. mjlh drasat fy almnahj wtrq altdrys, al'edd 254, 67-188.
Salh, Fatn. (2009). athr ttbyq aldka' alastna'ey waldka' al'eatfy 'ela jwdh atkhad alqrarat. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alshrq alawst, alardn.
'Ebd Alhkym, Mna. (2023). fa'elyh brnamj tdryby bastkhdam astratyjyh alt'elm m'ea alt'eawnyh leksab mharat alqsh alrqmyh alt'elymyh ltlab alt'elym alasasy bklyh altrbyh- jam'eh asywt. almjlh al'elmyh lklyh altrbyh, 39(2), 1-65.
Al'etl, Mhmd؛ Al'enzy, Ebrahym؛ Al'ejmy, 'Ebd Alrhmn. (2021). dwr aldka' alastna'ey (AI) fy alt'elym mn wjhh nzr tlbh klyh altrbyh alasasyh bdwlh alkwyt. mjlh aldrasat walbhwth altrbwyh, 1(1), 30-64.
Al'emry, Zhwr. (2019). athr astkhdam rwbwt drdshh lldka' alastna'ey ltnmyh aljwanb alm'erfyh fy madh al'elwm lda talbat fy almrhlh alabtda'eyh. almjlh als'ewdyh ll'elwm altrbwyh, al'edd 64, 23-48.
Al'ewfy, Hnan؛ Alrhyly, Tghryd. (2022). emkanyh twzyf ttbyqat aldka' alastna'ey fy tnmyh alqdrat alabtkaryh fy tdrys mqrr alryadyat lda talbat almrhlh althanwyh mn wjhh nzr alm'elmat fy almdynh almnwrh. almjlh al'erbyh lltrbyh alnw'eyh, 5(20), 157-202.
Alghamdy, Samyh؛ Alfrany, Lyna. (2020). waq'e astkhdam ttbyqat aldka' alastna'ey fy mdars altrbyh alkhash bmdynh jdh mn wjhh nzr alm'elmat walatjah nhwha. almjlh aldwlyh lldrasat altrbwyh walnfsyh, 8(1), 57-76.
Alqhtany, Aml؛ Aldayl, Sfyh. (2021). mstwa alw'ey alm'erfy bmfahym aldka' alastna'ey wttbyqath fy alt'elym lda talbat jam'eh alamyrh nwrh bnt 'ebdalrhmn watjahathm. mjlh al'elwm altrbwyh walnfsyh, 22(1), 163-192.
Kazm, Aml (2019). aldka' alastna'ey fy alt'elym mn wjhh nzr a'eda' hy'eh altdrys bjam'eh bghdad. alm'etmr al'elmy aldwl alawl lldrasat alensanyh, aldka' walqdrat al'eqlyh, bghdad, mrkz albhwth alnfsyh.
Alkbysy, 'Eamr. (2019). drasat hwl mdakhl altnmyh almstdamh. alryad, dar jam'eh nayf llnshr.
Alkn'ean, Hda. (2021). mstwa w'ey m'elmat al'elwm qbl alkhdmh btwzyf ttbyqat aldka' alastna'ey fy t'elym al'elwm. altrbyh (alazhr), 40(191), 409-429.
Mhmwd, Eyman. (2020). athr tfa'el b'ed nzm aldka' alastna'ey walmstwa aldrasy 'ela alw'ey aldaty wjwdh alhyah lda 'eynh mn tlab almrhlh al'emryh 16-17 snh. drasat 'erbyh fy altrbyh w'elm alnfs, al'edd 19, 259-298.
Almsry, Eyman؛ Altrawnh, Akhlyf. (2021). waq'e astkhdam ttbyqat aldka' alastna'ey alda'emh lthwl aljam'eat alardnyh alhkwmyh ela jam'eat mntjh mn wjhh nzr alqyadat alakadymyh. mjlh klyh altrbyh, 37(11), 121-145.
Mhdy, Fatmh Mhmd (2023). aldka' alastna'ey wttbyqath fy ttwyr aledarh almdrsyh, alass alfkryh, walttbyqat alt'elymyh, waltjarb walkhbrat al'erbyh walajnbyh. alqahrh, almrkz alakadymy al'erby llnshr waltwzy'e.
المراجع الأجنبية:
Aldosari, S. A. M. (2020). The future of higher education in the light of artificial intelligence transformations. International Journal of Higher Education, 9(3), 145-151.
Carlos, R. C., Kahn, C. E., & Halabi, S. (2018). Data science: big data, machine learning, and artificial intelligence. Journal of the American College of Radiology, 15(3), 497-498.
Kengam, J. (2020). Artificial intelligence in education. Research Gate, 18, 1-4.
Shin, W. S., & Shin, D. H. (2020). A study on the application of artificial intelligence in elementary science education. Journal of Korean elementary science education, 39(1), 117-132.
VoPham, T., Hart, J. E., Laden, F., & Chiang, Y. Y. (2018). Emerging trends in geospatial artificial intelligence (geoAI): potential applications for environmental epidemiology. Environmental Health, 17(1), 40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
مجلة جامعة فلسطين الاهلية للبحوث والدراسات تعتمد رخصة نَسب المُصنَّف 4.0 دولي (CC BY 4.0)