The Impact of Soft Skills on Palestine Ahliya University Students' Entrepreneurial Orientations
Abstract
The study aimed to investigate the impact of soft skills on entrepreneurial orientations among students at Palestine Technical University. To achieve the study’s objectives, the researchers employed a descriptive-analytical method and used a questionnaire as the primary data collection tool. The study population consisted of all undergraduate and diploma students at Palestine Technical University, totaling 2,354 students. A sample of 400 questionnaires was distributed, with 389 valid responses for analysis. SPSS statistical software was used to analyze the study data. The key findings of the study indicated that soft skills were significantly present among the students, with notable abilities in initiative, creativity, and risk-taking. A strong positive correlation was found between soft skills and the overall entrepreneurial orientation of the students. The study revealed that entrepreneurial orientations vary according to soft skills, where each additional unit of soft skills increased the students' entrepreneurial orientation by 1.061 units. Furthermore, the study found that entrepreneurial orientations were influenced by two dimensions of soft skills: critical thinking and decision-making, with decision-making having the most significant impact. For each additional unit in decision-making ability, the students' entrepreneurial orientation increased by 0.495 units, holding other variables constant, followed by critical thinking. The study recommended that the university enhance its focus on developing soft skills among its students, incorporate soft skills into the curriculum by governmental bodies and universities, and encourage students to focus more on soft skill development to strengthen their entrepreneurial orientations. The originality of this study lies in its exploration of the impact of soft skills on entrepreneurial orientations among university students, a contemporary topic that aligns with economic and social developments. It also contributes to guiding universities in developing curricula aimed at enhancing soft skills, thereby fostering entrepreneurship among students.
Keywords:
Soft Skills, Entrepreneurial Orientations, Palestine Ahliya UniversityReferences
المراجع العربية:
الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني. (2022). الإحصاء الفلسطيني يستعرض نتائج مسح القوى العاملة في فلسطين خلال العام 2022. فلسطين، الجهاز المركزي للإحصاء الفلسطيني.
حميد، رنا؛ الخشاب، حسان. (2021). رأس المال النفسي ودوره في المهارات الناعمة: دراسة مسحية في بعض كليات جامعة الموصل. مجلة تكريت للعلوم الإدارية والاقتصادية، 17(56)، 468-486.
ديرانية، عبير؛ أبو رياش، حسين. (2022). درجة امتلاك الطلبة المعلمين في الجامعة العربية المفتوحة للمهارات الناعمة من وجهة نظرهم. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 30(3)، 349-374.
الذبحاوي، عامر، كاظم، سن الجواد، كريم، سناء. (2022). التفكير فوق المعرفي ودوره في دعم المهارات الناعمة: دراسة تطبيقية على عينة من المدارس الأهلية في محافظة النجف الأشرف. مجلة دراسات إدارية، 15(31)، 103-129.
السعيد، نادر؛ هايمان، نيكولاس؛ حشوة، زهدي؛ غطاس، ريم؛ ...السطري، هشام. (2015). فجوة المهارات والتنمية في الأراضي الفلسطينية المحتلة. فلسطين، مؤسسة كير الدولية في الضفة الغربية وقطاع غزة.
شبير، رمضان. (2016). المهارات الناعمة وعلاقتها بالتوجيهات الريادية لدى طلبة الكليات التقنية والمهنية في محافظات غزة. (أطروحة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية، فلسطين.
قودير، أريج. (2017). دور المهارات الناعمة في تحسين أداء العاملين في الوزارات الفلسطينية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الأقصى، فلسطين.
النعيمي، محمد؛ المومني، هنادة؛ الشعري، رضوان. (2016). أثر العلاقة بين التوجه الريادي التدريجي والجذري على الفعالية التنظيمية للجامعات الخاصة الأردنية بمدينة عمّان. مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد 48، 23-56.
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي. (2022). الكتاب الإحصائي السنوي لمؤسسات التعليم العالي الفلسطينية، رام الله، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.
المراجع العربية بنظام الرومنة:
Aljhaz Almrkzy Llehsa' Alflstyny. (2022). alehsa' alflstyny yst'erd nta'ej msh alqwa al'eamlh fy flstyn khlal al'eam 2022. flstyn, aljhaz almrkzy llehsa' alflstyny.
Hmyd, Rna؛ Alkhshab, Hsan. (2021). ras almal alnfsy wdwrh fy almharat alna'emh: drash mshyh fy b'ed klyat jam'eh almwsl. mjlh tkryt ll'elwm aledaryh walaqtsadyh, 17(56), 468-486.
Dyranyh, 'Ebyr؛ Abw Ryash, Hsyn. (2022). drjh amtlak altlbh alm'elmyn fy aljam'eh al'erbyh almftwhh llmharat alna'emh mn wjhh nzrhm. mjlh aljam'eh aleslamyh lldrasat altrbwyh walnfsyh, 30(3), 349-374.
Aldbhawy, 'Eamr, Kazm, Sn Aljwad, Krym, Sna'. (2022). altfkyr fwq alm'erfy wdwrh fy d'em almharat alna'emh: drash ttbyqyh 'ela 'eynh mn almdars alahlyh fy mhafzh alnjf alashrf. mjlh drasat edaryh, 15(31), 103-129.
Als'eyd, Nadr؛ Hayman, Nykwlas؛ Hshwh, Zhdy؛ Ghtas, Rym؛ ...Alstry, Hsham. (2015). fjwh almharat waltnmyh fy alarady alflstynyh almhtlh. flstyn, m'essh kyr aldwlyh fy aldfh alghrbyh wqta'e ghzh.
Shbyr, Rmdan. (2016). almharat alna'emh w'elaqtha baltwjyhat alryadyh lda tlbh alklyat altqnyh walmhnyh fy mhafzat ghzh. (atrwhh majstyr ghyr mnshwrh), aljam'eh aleslamyh, flstyn.
Qwdyr, Aryj. (2017). dwr almharat alna'emh fy thsyn ada' al'eamlyn fy alwzarat alflstynyh. (rsalh majstyr ghyr mnshwrh), jam'eh alaqsa, flstyn.
Aln'eymy, Mhmd؛ Almwmny, Hnadh؛ Alsh'ery, Rdwan. (2016). athr al'elaqh byn altwjh alryady altdryjy waljdry 'ela alf'ealyh altnzymyh lljam'eat alkhash alardnyh bmdynh 'eman. mjlh klyh bghdad ll'elwm alaqtsadyh aljam'eh, al'edd 48, 23-56.
Wzarh Alt'elym Al'ealy Walbhth Al'elmy. (2022). alktab alehsa'ey alsnwy lm'essat alt'elym al'ealy alflstynyh, ram allh, wzarh alt'elym al'ealy walbhth al'elmy.
المراجع الأجنبية:
Almeida, F., & Devedzic, V. (2022). The relevance of soft skills for entrepreneurs. JEEMS Journal of East European Management Studies, 27(1), 157-172.
Carbonar, S. (1998). Entrepreneurship Fundamental. New Jersey, John Wiley & Sons Inc.
Joshi, M. (2017). Soft Skills. bookboon.com.
Sarker, M. A. R., & Albluwi, T. S. (2021). The Role of Soft Skills for Innovation at the SME Sector in Malaysia. Journal of Management Research, 13(3), 35-45.
Tem, S., Kuroda, A., & Tang, K. N. (2020). The importance of soft skills development to enhance entrepreneurial capacity. International Educational Research, 3(3), p1-p1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.