The effectiveness of psychodrama strategy in developing academic skills and reducing behavioral and emotional disorders among students with learning difficulties in Hebron city

Authors

  • Sondos Abu Saba Directorate of Education (Palestine)

DOI:

https://doi.org/10.59994/pau.2022.1.37

Abstract

The study aimed to investigate the effectiveness of psychodrama strategy in developing academic skills and reducing behavioral and emotional disturbances among students with learning difficulties in the city of Hebron. The study followed a pre-experimental design (one-group pretest-posttest) to examine the effectiveness of the psychodrama strategy in developing academic skills (reading and writing) and reducing behavioral and emotional problems among students with learning difficulties in the city of Hebron. The study sample consisted of 30 male students from Al-Razi School who were purposively selected. The study relied on an academic skills scale and a behavioral and emotional problems scale. The study found an improvement in the development of academic skills and reduced behavioral and emotional problems among the students. This was clearly evident from the mean scores of the pretest and posttest tables, where the posttest tables had a higher mean score for the paragraphs than the pretest tables. This study can be considered the first experimental study (within the researcher's scope), especially in the local environment (Palestine), using a psychodrama strategy to develop academic skills and reduce behavioral and emotional problems among students with learning difficulties.

Keywords:

Psychodrama, academic skills, behavioral and emotional disorders, learning disabilities

References

المراجع العربية:

أبو سباع، سندس. (2017). فاعلية برنامج تدريبي يستند إلى استراتيجية الوسائل التعليمية في تنمية مهارات التآزر البصري الحركي لدى طلبة ذوي الإعاقة العقلية في مدينة الخليل. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة القدس، فلسطين.

أبو نيان، إبراهيم. (2015). صعوبات التعلم طرق التدريس والاستراتيجيات المعرفية. الرياض، الناشر الدولي.

بن رشاد، جبريل، وعلي، وفاء. (2013). صعوبات التعلم النمائية والأكاديمية ومقترحات علاجية. عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع.

جابر، رنا، والروسان، فاروق. (2017). بناء مقياس تشخيصي للمهارات الأكاديمية وبيان فاعليته لدى عينة من الطلبة ذوي صعوبات التعلم في دولة فلسطين. (أطروحة دكتوراه)، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن.

الدهيني، رشا. (2017). عسر القراءة والمؤشرات السلوكية المميزة له لدى تلاميذ الصف الثالث الأساسي. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

الرحيل، حسين. (2019). فاعلية برنامج تدريبي يستند إلى طريقة التعلم المتمازج في تحسين مهارات القراءة والكتابة لدى طلبة صعوبات التعلم في الصف الرابع الأساسي في عمان. (أطروحة دكتوراه)، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن.

الروسان، فاروق. (2019). سيكولوجية الاطفال غير العاديين مقدمة في التربية الخاصة. (ط 13)، الأردن، دار الفكر للطباعة والنشر.

الشهراني، مشعل. (2022). دور البرامج التعليمية المحوسبة في تنمية المهارات الأكاديمية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم: دراسة تحليلية. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة النجران، السعودية.

الشيخ، أحمد. (2000). فاعلية برنامج إرشادي في الدراما النفسية في خفض التوتر وتحسين الكفاءة الذاتية المدركة لدى عينة من طلبة الصف السابع الأساسي. (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الأردنية، الأردن.

الظاهر، قحطان. (2008). صعوبات التعلم. الأردن، دار وائل للطباعة والنشر.

عبد الواحد، سليمان. (2007). المخ وصعوبات التعلم رؤية في إطار علم النفس العصبي المعرفي، مصر، مكتبة الأنجلو المصرية.

عمرو، زياد. (2001). تقرير حول حقوق ذوي الاحتياجات الخاصة في التشريعات السارية في فلسطين. رام الله، الهيئة المستقلة لحقوق المواطن.

الكردي، خالد. (2006). فاعلية العلاج بالتمثيل السيكو دراما في تعديل السلوك العدواني لدى الاطفال المعاقين بصريا. مجلة الدراسات النفسية، العدد 4، 50-78.

كوافحة، تيسير. (2003). صعوبات التعلم والخطة العلاجية المقترحة، الأردن، دار الميسرة للنشر والتوزيع.

محمد، عادل، وعواد، أحمد. (2013). مدخل إلى صعوبات التعلم. الرياض، الناشر الدولي.

مسلماني، رفيدة. (2018). أثر برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات التعلم التعاوني في رفع تقدير الذات لدى الاطفال ذوي صعوبات التعلم. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة عمّان العربية، الأردن.

مصطفى، دينا. (2010). سيكو دراما. القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية.

النوبي، محمد. (2011). صعوبات التعلم بين المهارات والاضطرابات، عمان، دار صفا.

يعقوب، أشرف. (2019). فاعلية برنامج إرشادي قائم على السيكو دراما في تنمية المهارات الاجتماعية وتقدير الذات لدى طلبة صعوبات التعلم. مجلة العلوم التربوية، 46 (1)، 293-315.

المراجع الأجنبية:

Corey, G (2009). Case Approach to Counseling and Psychotherapy. Monterey; California; Brooks Cole Publishing Company.

Hagedorn, W. B., & Hirshhorn, M. A. (2009). When talking won't work: Implementing experiential group activities with addicted clients. The Journal for Specialists in Group Work, 34(1), 43-67.‏

Individuals With Disabilities Education Act, 34 C.F.R (2004). Retrieved at 5-1-1436 from.

Landy, J. (2006). Drama therapy concepts and practices. USA, Charles Thomas Publisher.

Lerner, J. W. (2003). Children with Learning Disabilities, 2nd Edition, USA, Houghton Mifflin School

Downloads

Published

2022-08-01

How to Cite

Abu Saba, S. (2022). The effectiveness of psychodrama strategy in developing academic skills and reducing behavioral and emotional disorders among students with learning difficulties in Hebron city. Journal of Palestine Ahliya University for Research and Studies, 1(1), 37–58. https://doi.org/10.59994/pau.2022.1.37

Issue

Section

Articles